Anton
    Hej!
    Jag skrev ett bra högskoleprov för en tid sedan och jag blev mer än förvånad och glad för det. Jag går nu en språkkurs och jag har lärt mig riktigt mycket de här 10 veckorna jag har läst kursen. Läraren säger att hon har aldrig sett en elev har kunnat lära sig så fort som jag. Jag har börjat fundera på att om jag ska börja läsa på läkarprogrammet för det har börjar växa fram med tiden. Jag undrar: Hur svårt är det programmet? Om man behöver hjälp på universitet kan man få det av de lärare som finns? Klarar de flesta som kommer in på läkarprogrammet sina studier? Jag är lite kluven och vill veta om jag skulle klara det men jag har en känsla att jag skulle det men det är inte lätt att veta när jag inte har varit där..
    • Anna : Be studievägledare och/eller utbildningsansvariga på läkarprogrammet att få komma på ett Studiebesök. Om du inte har varit där - kanske det skulle hjälp dig att bestämma dig om du varit där. Vad har du själv för förslag på hur du skulle kunna få mer kunskap och erfarenhet om hur det är att läsa på läkarprogrammet? kanske komma i konktat med någon studieambassadör, som brukar finnas på högskolor/universitet?

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    hej Anton!
    vad har du hittils gjort för att få vetskap om hur det är att läsa på läkarprogrammet?
    Har du kontaktat läkarutbildningar och bett dem om tips och råd?
    Har du försökt hitta någon som läser på läkarprogrammet för att få svar från honom/henne?
    Hur det blir för Just Dig - är det ju egentligen ingen som kan svara på. Du är en unik individ och hur det känns för andra behöver inte påminna om hur det kommer att kännas för dig. :)
    *******
    Det är väldigt många olika faktorer som påverkar om man trivs på utbildningen eller inte, ex. kan det vara "övrig livssituation" som ex. inkomst, bostad, restid till skolan, om man har myckt stöd från vänner och familj, hälsa mm. och m.fl påverkar mycket!

    Andra människor kan givervis berätta hur det var för dem att läsa på läkarprogrammet, och några skulle svar - Inga som helst problem, lätt som en plätt!
    och några andra kommer att svara:  - det var jättesvårt, jag fick hoppa av.
    Det beror, alltså, väldigt mycket på hur duktig man är; hur motiverad man är; om man är beredd att göra "det som krävs", t.ex avstå från att träffa kompisar och göra annat, som ägna sig åt sina Hobby (om man har hobby) och ägna sig åt studier så mycket som det behövs för att just du ska kunna klara av studierna.
    ******
    Sedan är det också så att alla vi har endast 24 timmar om dygnet, och någon gång måste man ju också sova... så plugga "hur mycket som helst" går ju inte. Är man inte snabb och duktig nog, kommer man inte att lyckas. Ännu en fara kan finnas i att "gå in i väggen", dvs anstränga sig för mycket och bli utbränd. Det avråder vi givervis från.