Wilma
    Hej! Jag går andra året på gymnasiet med inriktningen samhälls beteende. Jag funderade länge på vad jag ville bli innan gymnasiet och jag visste inte riktigt hur jag skulle göra och vad jag skulle välja för linje. Men det blev att jag valde samhälls eftersom att det ändå var en hyfsat bred linje, vilket jag ångrar idag eftersom att det hade varit lättare om jag gick natur eller teknik eftersom att jag bestämt mig för att bli ingenjör och läsa till högskoleingenjör. Men nu undrar jag hur jag ska göra för att komma in på högskolan för att läsa det?

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej Wilma,

    bra att du kom på vad du vill bli när du blir "stor" - Högskoleingenjör>>.

    Du kan komplettera för behörighet Efter gymnasiet. Men det finns kanske möjIighet att bli behörig redan på gymnasiet - i så fall behöver du läsa matematik 3 och fysik 1a och 2 och kemi 1. Det är de kurser som brukar krävas för Högskoleingenjörs utbildningar. Matematik 3 behöver du garanterat. Fysik och kemi är det ofta fysik 2 och kemi 1 som krävs, men till vissa högskoleingenjörsutbildningar kan även kemi 2 krävas. Även andra krav kan eventuellt ställas. Det finns många olika högskoIeutb. som inte har identiska krav. Det är därför bra att hitta just den utbiIdning som du är mest intresserad av och se vad just den utbildning kräver.

    Utbud av högskoleutbildningar (övergripande över hela Sverige) hittar man på www.studera.nu - som är högskoIornas gemensam hemsida och på www.antagning.se  som är en sida där man gör ansökan till högskoleutbildningar i Sverige. Det är samma utbud på de två sidorna men design/layout och uppbyggnad av sökfunktioner är olika - se vilken av sidorna som du tycker passar dig bäst, som det blir bekvämast för att söka på. :)

    Tips: boka tid med SYV på din skola och fråga om det finns möjlighet för dig att läsa matte 3 och fysik 1a och/eller kemi 1 - under den tiden som du har kvar på gymnasiet. Börja med matten, är mitt råd, och i andra hand - kemi och fysik. Men se vad som är möjligt på din skola. Det kan hända att ni inte har någon lärare i kemi och fysik över huvudet taget. Matte brukar man kunna väIja läsa extra (högre) kurser i, så jag tror matte 3 ska du få läsa om du så önskar.

    Vänliga hälsningar

    Julia SYV