Liselotte
    Jag går andra året på samhällsvetenskapsprogrammet och jag har funderat på att jag vill byta gymnasium till grans naturbruksgymnasium, jag känner helt enkelt att samhälls inte känns helt rätt och har alltid haft ett stort intresse för djur så tänkte att det kanske är det rätta för mig! Min fråga är hur gör man för att byta gymnasium och kan jag börja i tvåan direkt eller måste jag gå om ett år. Kurserna jag läst i ettan behöver jag väll inte läsa om isåfall? Tacksam för svar
    • Julia : Du behöver antingen prata med SYV på din skola och det Snarast, idag, 3 sept (det är sista dag att ansöka om reservplats) eller så kan du skriva ut en blankett från https://www.fyrkantensgymnasier.se/wp-content/uploads/2018/05/Ans%C3%B6kan-om-reservplats-uppd-2018.pdf - fylla i den - scanna den och skicka som E-post till [email protected] och det år bråttom - du behöver göra det idag. Kommer du in på en ny plats, kan du ändå ändra dig och stanna på din nuvarande plats.
    • Ludmila : Du kan också på mail till [email protected] skriva alla de svar på frågorna (rutorna) som finns i blanketten (om det är svårt att hitta skrivare och sedan även scanna blanketten). Det är ju idag det måste göras, typ - nu. Lycka till! :)

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej!
    eftersom du inte har läst de yrkeskurser som läses på Naturbruksprogrammet, behöver du läsa dem och det är åk1 som gäller att börja i. Det är synd att du inte på våren, när det var Omval, gjort ansökan och konkurrerar om plats på Grans-naturbruksskola. Du kan en ny chans nästa år. Du kan alltså söka på nytt när det blir Val eller Omvalsperiod och på nytt konkurrera med dina grundskolebetyg. Det kan du göra t o m det året du fyller 19 år.

    Om någon ledig plats finns på skolan idag - är det inte omöjligt att du kan komma in nu, direkt. I så fall in i åk1.
    Ang. om du behöver inte inte behöver läsa om de kuser som du redan har godkända betyg i - så är det en intressant men också rätt svår fråga. Satta betyg gäller men så finns det en regel som CSN har att endast studier på Heltid som ger rätt till studiehjälpen. Så - om en elev vill ha studiehjälpen från CSN måste hen läsa på heltid.
    I bästa fall kan en ny skola erbjuda nya, andra kurser på de håltimmarna som de "gamla" - för dig - kurserna går, men tyvärr så är sällan fallet; i praktiken blir det därför så att eleverna oftast läsa om kurser, i vilka de redan har godkända betyg. Har man sedan flera betyg i samma kurs, är det det Högre betyget som gäller.

    Vänligen
    Julia syv