Daniel
    Hej! Jag har nu gått ut nian och ska till hösten börja på Mikael Elias gymnasium i Göteborg, inriktning ekonomi. Jag har dock varit väldigt osäker på mitt val då jag inte vet vad jag vill bli i framtiden eller har några specifika favoritämnen i skolan. Jag vet att jag är mest intresserad av de högskoleförberedande linjerna, men längre än så kommer jag inte. Många jag känner säger att jag borde välja samhäll/ekonomi eftersom de tycker det passar mig. Men jag tänker att natur kanske ändå är bäst om jag inte vet vad jag vill bli i framtiden.... det är ju trots allt den bredaste linjen. Jag gick ut nian med 312,5 poäng och 9A-betyg, så att komma in på e viss linje borde inte vara ett större problem för mig. Jag fick A i alla NO ämnen förutom kemi och jag fick B i matte, har alltså inga större problem med att klara av naturinriktade ämnen. Jag har haft olika idéer om vad jag vill bli i framtiden, det har varit allt från mäklare till arkitekt till jurist. Kan jag bli t.ex jurist (något jag kanske vill bli i framtiden) om jag går natur? Eftersom jag är så osäker på vad jag vill bli tänker jag att det kanske är bäst att gå natur eftersom jag då kan söka till i princip allt efter gymnasiet.
    Dessutom har jag funderat på att byta skola till natur på hvitfeldtska. Hur ska jag gå tillväga då? Måste jag tacka nej till det gymnasiet jag kommit in på innan jag ställer mig i kö till t.ex. Hvitfeldtska natur? Hamnar jag långt fram i reservkön för att jag har höga poäng?
    Tacksam för svar!

    1 Svar

    Melina SYV på Framtidsskolan

    Hej!

    Jag förstår att du tycker att det är svårt att veta vad du vill göra i framtiden, och du är långt ifrån ensam att känna så.

    Jag tycker att du ska välja efter intresse nu, sedan kan du alltid ändra dig senare.
    Om du är mer intresserad av matte, biologi, fysik etc "no-ämnen" då kanske natur eller teknik passar dig bättre.
    Men om du är mer intresserad av samhälle, ekonomi, entreprenörskap och liknande ämnen då kanske samhälle eller ekonomi passar dig bättre.
    GymnasieGuiden.se kan du läsa om programmet och dessutom se programplanen (programplan = vilka kurser du läser).
    Du behöver faktiskt inte veta nu vad du vill göra sen.

    Om du bestämmer dig för att fortsätta läsa ekonomi och senare kommer på att du t.ex vill bli ingenjör inom biokemi, då krävs t.ex mer matte och biologi/kemi. Om det skulle bli så, då kan du alltid läsa upp dom ämnena senare.

    Ang. frågan om du kan bli jurist efter naturvetenskapsprogrammet så stämmer det.
    Du kan söka till juristprogrammet från ekonomiprogrammet också det krävs höga betyg för att bli antagen. Så där kan du tänka lite taktiskt, vilket program har du lättast för? Var tror du att du får högst betyg?

    Ang. frågan om att byta skola. Så skulle jag rekommendera dig att kontakta ditt antagningskansli (antagningskansli - den hemsidan där du sökte till gymnasiet). Om du tackar nej till den plats du blivit erbjuden och senare inte får en plats på Hvitfeldtska så finns en risk att du blir utan plats. För att det inte ska hända så tycker jag inte att du ska tacka nej.
    Du kan endast bli antagen till Hvitfeldtska om det finns lediga platser.

    Vänliga hälsningar
    Melina, studie- och yrkesvägledare