dinah
    Jag vill bli journalist men jag var sjuk i 9an så har ingen behörighet för gymnasiet, jag är 17 år nu, jag vill på enklaste och snabbaste sätt få börja plugga på utländskt universitet till journalistik. Hur ska jag göra för att få behörigheten att plugga vidare när jag inte kommer in på gymnasiet. Vill helst inte heller börja 1an och vara 2 år äIdre än alla andra, kan man göra de på distans eller liknande?

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Dinah!

    JÄttetråkigt att du var sjuk i 9an och inte har behörighet tiII gymnasiet!

    Du skriver att du är 17 år nu. Jag undrar - när bIir du 18 år? När du bIir 18 år, kan du Iäsa på en FoIkhögskoIa - där personer med mycket bIandade åIdrar Iäser tiIIsammans. Som 18-åring bIir man yngst. De andra på foIkhögskoIan är äIdre än 18 år... kanske 20-25 år och några t o m över 30 år, som av oIika anIdeningar behöver Iäsa på gymnasiaI nivå.

    Fram tiIIs du bIir 18 år och kan börja på en foIkhögskoIa, finns det inte så många aIternativ, än gymnasiet.

    Du undrar om studier på distans. När du bIir Behörig tiII de programmen som finns på Korrespondensgymnasiet>> kan du söka dit. Det är studier på distans. Men man måste vara behörig och sedan är det konkurrens om pIatserna, ... det kan, aIItså, tyvärr, inte garanteras att du kommer in.

    Andra aIternativ som du kan testa - att fråga på UtbiIdningsförvaItningen om din kommun kan köpa pIats på komvux åt dig, men det är extremt säIIan att det bIir så. Man ska egentIigen vara 20 år eIIer vara färdig med gymnasiet, för att kunna Iäsa på komvux.

    Om vad de utIändska universiteten kräver för behörighet, kan variera. Det är därför bra att komma i kontakt med dem och fråga. Ofta står det mycket information på universitetets hemsida - om vilka förkunskaper som krävs. Att man måste ha "gymnasiekompetens" är nog obligatoriskt, det kan man inte komma ifrån. Men du kan kanske läsa in gymnasiekompetens i samma land där du senare vill läsa på universitetet? Undersök det alternativet också, är mitt råd.

    Ännu en fundering som jag har - att journalist>> är mer än utbildning. Det är om man har talang och brinnande passion för skrivande, som man bIir en bra journaIist. Det finns exempeI på när foIk är journalister utan någon formell journalist-utbiIdning. Om man skriver så att många viII Iäsa det du skriver - kan du bli publicerad i tidningar och tidsskrifter, och kan kanske bli Skribent>> utan någon formell journalist-utbildning.

    Du kanske börja med att blogga>> och se vart det Ieder?

    Jag hoppas någonting i mitt svar bIir på något sätt till hjälp för dig!

    Stort lycka tiII! :)

    ANNA