Colin
    Tjena! Har en fråga gällande komvux. Hoppade av 3:e året på gymnasiet för personliga skäl och nu har jag valt att ge mig in i det hela igen. Men förstår inte riktigt hur jag ska söka kurserna till komvux. Har ju kommit till sidan som visar enstaka kursutbud och kurspaket men kurserna jag vill studera till examensbeviset verkar inte finnas? Jätte konstigt eftersom jag söker efter matematik kurser. Har rätt många kurser och ta igen men kan knappt hitta någon :/

    Tack på förhand!

    /Colin

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej Colin,

    jag råder dig boka tid med SYV på komvux. Det är i den kommunen där du är Folkbokförd som du vänder dig till komvux.
    Om du vill på sikt få ut Examensbevis, är det noga med vilka kurser som du behöver få betyg i.

    Kurspaket på komvux kan finnas för Yrkesutbildningar, t.ex "kurspaket Elektriker" eller "kurspaket Undersköterska"
    eller högskoleförberedande kurspaket
    eller också Naturvetenskapliga kurspaket som kan också kallas för "nat.vet.basår".
    ****
    Komvux i olika kommuner bestämmer själva hur de sköter antagning och vilka kurser de erbjuder. Hur som helst måste finnas möjlighet att läsa kurser som krävs för att på sikt kunna ta ut examensbevis. men det är inte alls säkert att du ska kunna läsa just alla de kurser som du önskar läsa; för att komvux i din kommun kanske inte erbjuder dem eller så kanske du inte kommer in på just de kurser.

    Tips!
    du kan även söka till folkhögskolornas allmänna kurser; där kan du få omdöme om grundläggande behörighet och skaffa dig "gymnasiekompetens" den vägen i stället.

    Studie- och yrkesvägledare