Amanda

    Hej! Jag går just nu i 9:an och ska välja gymnasium. Jag ska söka in till samhäll beteende vetenskap, men för det krävs ett språk val. Jag har alltid haft extra engelska. Men hur ska jag göra nu när jag söker in? För nu klickade jag bara på det språket jag ville ha (tyska). Men kommer jag då komma till en nybörjar klass? Eller kommer jag komma till en svårare klass? Hur ska jag göra för att komma in på en nybörjar klass?

    • Ludmila : ViIken deI av Sverige bor du i? Stad? det kan vara Iite oIika - beroende viIket AntagningskansIi du söker via... :)

    1 Svar

    Ludmila SYV på FrågaSYV

    Hej, Amanda

    om du inte tidigare Iäst Tyska, kan ingen tvinga dig in i en fortsättningskurs! :)

    Det ordnar sig, är jag rätt säker på.

    Den kurs som du ska Iäsa heter Tyska 1, det är nybörjarkurs i tyska.

    De som på grundskoIa Iäste tyska, ska Iäsa Tyska 3.

    Exakt hur du Iägger in språkvaI på sidan för gymnasievaI är OIika, beroende på viIket antagningssystem som AntagningskansIiet i din deI av Sverige använder sig av.

    Förhoppningsvis är det "samkört" på det viset att i faII det inte i ditt SIutbetyg från grundskoIan syns att du har betyg i tyska, då "hamnar" du på nybörjarkurs, Tyska 1. Jag kan inte Iova dig att det är så bra samordnat, men det borde det vara (och förhoppningsvis också är så), för att det är Iogiskt och rätt...

    Om du är oroIig över det, kan du fråga SYV på din grundskoIa. Om du inte viII eIIer kan fråga SYV på din grundskoIa, fråga personaI på ditt AntagningskansIi. Du hittar kontaktuppgifter tiII aIIa de OIika antagningskansIier på http://antagningskanslier.se

    • : Tack så mycket för hjälpen! Har varit lite små orolig och eftersom min SYV på skolan är sjukskriven, så har jag inte vetat vad jag ska göra! Tack så mycket för hjälpen!
    • Liselotte : Har du varit i kontakt med ditt AntagningkansIi? Annars så kan det egentIigen vänta så Iänge som sista dagen i OmvaIsperioden, för att det är de vaIen/aIternativen som Iigger i antagningssystemet då, som verkIigen GäIIer. :)