Nathalie
    Kan man komma in på yrkeshögskola om man inte är helt klar med sitt gymnasiearbete? Jag fick nämligen en förlängning på kursen och har inte kunnat lämna in mitt betyg i det. Nu har jag fått besked från vissa antagningar på yrkeshögskolan om att jag inte är behörig.. vad gör jag nu?

    1 Svar

    Liselotte SYV på GymnasieGuiden

    Hej Nathalie,
    yrkeshögskolorna kan ta in obehöriga, men max 20% i varje klass (enligt reglerna).
    Om utbildning har väldigt många behöriga sökande, blir det oftast så att Obehöriga inte får någon chans - i så fall... tråkigt, men behöriga går före.

    Det du kan göra är att höra av dig till de utbildningar du har sökt inom yrkeshögskola - t.ex med ett personligt brev, där du motiverar varför du vill gå just den utbildningen och att du blir troligtvis behörig /får ut ditt examensbevis/ under kommande höst.
    Du kan också - kanske - söka några nya utbildningar, som du inte tidigare har sökt.
    Det finns ingen garanti på att komma in, inte ens om man är Behörig. Därför är det bra att ha PlanB - vad man gör i fall man inte får utbildningsplats... Sök jobb också, är mitt råd. Får du jobb men sedan också en utbildningsplats, kan du då sluta på jobbet.
    Vänliga sommarhälsningar

    L.

    Liselotte