Robin
    Hej!

    Jag är 21 år gammal och läser en kurs på distans via NTI skolans distans komvux. Kursen har varit upplagd på 7 veckor på grund av att jag jobbar samtidigt. Under studieperioden har allt gått jättebra, jag har fått i stort sätt alla rätt på alla "läxförhör" och alla prov har jag även fått minst godkänt på. Men nu för någon dag sedan var det dags för examinationsuppgifterna och dem var så mycket svårare. Många uppgifter gav enbart A och C poäng. Uppgifter som skulle kunna ge mig ett E lyste till en början med sin frånvaro. En senare del hade en del E uppgifterna men då hade jag enbart 60 minuter på mig att klara uppgifterna vilket jag inte hann med. Detta känns självklart jättetråkigt speciellt när det gått bra under kursen. Mest troligt kommer jag att få underkänt på examinationsuppgifterna vilket då genererar F i slutbetyg. Jag undrar nu hur jag ska kunna gå tillväga? Kommer jag kunna läsa om kursen och vad har skolan för "skyldigheter" för att hjälpa mig att få ett E i betyg innan kursen avslutas?

    Med vänlig hälsning

    1 Svar

    Liselotte SYV på GymnasieGuiden

    Hej Robin,
    det är en olycklig situation, när examinationsuppgifterna var mycket svårare än tidigare uppgifter; jag förstår att man kan känna sig lite "lurad" på det sättet.

    Nu är det inte så att du redan nu vet att du får F betyg på kursen. Du kan mycket väl få ett godkänt betyg (om jag förstår situationen rätt).

    Har du möjlighet att kontakta läraren/examinator och fråga hur du ligger till? Det är extremt svårt att ge ett generellt svar på vad skola måste och kan göra för att hjälpa de studerande att uppnå godkända betyg, när det gäller distansstudier via komvux.
    För det första är gymnasiestudier frivilliga /och krasst kan man säga att man behöver inte läsa på gymnasiet över huvudet taget/. För det andra att upplevelser av svårighetsgrader i uppgifterna kan skilja sig åt, t.ex om vi frågar andra studerande i samma kurs, är det inte alls säkert de svarar att de tycker examinationsfrågorna var för svåra i förhållande till övrig innehåll i kursen. Du har givetvis rätt till din åsikt. Det är så för dig; och det har du rätt att känna och tycka.
    För komvux i din kommun är det säkert värdefull info om många studerande upplever att upplägget i kurserna inte är det optimala, och därför tycker jag du bör "anmäla det" till komvuxpersonal (förslagsvis direkt till rektor på komvux). Komvux betalar för kurserna och de är intresserade av att få "valuta för pengarna".

    Men tillbaka till din fråga: mitt råd är att du försöker få svar om hur du ligger till betygsmässigt; och att du - i fall du riskerar att få F - ber om att få göra en omtenta. Om inte annat, så kan alla ha "en dålig dag", t.ex ont i huvudet, stressad pga ngt. som hände på jobbet eller annat, som gör att man just den dagen inte kunde prestera.

    Om du trots allt får F på kursen, och vill läsa samma kurs en gång till - så är det olika hur kommuner gör. Det kan t.ex vara så att man får "karens" en viss tid, ex ett år - innan man kan läsa samma kurs igen.

    Men som tur är så finns det Prövningar>> som man kan anmäla sig till. Prövningsavgift är 500 kr. Du kan, i fall du får F på kursen, anmäla dig till prövning. Då gör du nya prov genom prövningen: skriftligt och muntligt prov - och får betyg på de kunskaper som du uppvisar vid prövningstillfälle.

    Lycka till!

    L. :)

    Liselotte

    Om du läser matte - kan du jämföra svårighetsgrad i uppgifterna mot www.matteboken.se Och för övrigt, är Matteboken.se en mycket bra sida där kurser i matte är upplagda för repetition och självstudier.