Emad
    Jag har en akademiskt utb från Egypten.
    jag är utbildad advokat samt har jobbats som det i Egypten
    Jag tog examen 2006 en examen som enligt UHR översatt till svenska systemet motsvarar en kandidat examen.
    Hur gör för att snabbast komma i arbete som advokat här i Sverige? Kan jag validera något? Eller behöver jag börja om från början, finns det ett sätt att värdera det jag läst tidigare. Kanske enklare att läsa till handläggare, hur gör jag det?
    Varför behövs mina gymnasiebetyg när jag har en universitetsexamen? Jag är snart klar med kurserna i svenska som andra språk. Vad behöver jag läsa mera för att bli behörig?

    1 Svar

    Liselotte SYV på GymnasieGuiden

    Hej Emad,

    för att i Sverige bli en Advokat>> måste man ha antagits som ledamot i Sveriges Advokatsamfund och det är därför bra om du ta kontakt med Sveriges Advokatsamfundet för att det är ju av dem som du vill bli antagen.

    Info om advokatexamen finns på https://www.advokatsamfundet.se/Utbildning/Advokatexamen/

    Liselotte

    https://www.advokatsamfundet.se/Kontakta-Advokatsamfundet/ - kontaktuppgifter till advokatsamfundet;

    Du frågar varför du behöver dina gymnasiebetyg om du har universitetsexamen. Jo, för att om du ska söka till en högskoleutbildning i Sverige behöver du KONKURRERA om en utbildningsplats; och det gör man med en siffra; Meritvärde - som räknas ut på de gymnasiala betygen.

    Det kanske du kan komma "runt" - om du gör högskoleprovet; då kan du bli bedömd som Behörig sökande på "reell kompetens" och konkurrera kommer du att göra i HP-urvalsgruppen, med resultat av högskoleprovet.

    Info om högskoleprovet finns på www.studera.nu/hogskoleprov

    www.studera.nu är högskolornas gemensam hemsida - så det finns mycket info där och info på den sidan är i högsta grad pålitlig.

    Du skriver att du snart är klar med "kurserna i svenska som andraspråk" - är det SAS 3 du läser nu? För att bli behörig till att läsa på högskola måste man ha godkänt betyg i SAS 3, svenska som andraspråk 3 och i Engelska 6.