Josefine
    Jag undrar hur det går till när man vill läsa upp/lägga till ämnen efter gymnasiet. Vad borde man ha i åtanke och måste man ansöka om det? Hur gör man det i sådana fall?

    1 Svar

    Liselotte SYV på GymnasieGuiden

    Hej Josefine!

    Efter gymnasiet söker man till komvux. Till komvux söker man i den kommunen där man är folkbokförd. Det är bra att på förhand få fram när Ansökningsperiod i komvux i just din kommun är. Ansökningsperiod kan ligga så tidigt på våren som t.ex under Mars - till kursstart på hösten (i augusti).

    Det som är smart att göra

    1. se när ansökningspeiod är (på komvux i din kommun)

    2. boka tid med SYV på komvux - innan ansökn.peroden är slut (för att diskutera vilka kurser och på vilket sätt: dag-, kväll-, flex eller distans) du vill läsa.

    Hör av dig om något är oklart. Lycka till!

    L. :)

    Liselotte