Josh
    Hej! Det här är Michael och jag tog studenten för två år sedan! Jag gick på byggoanläggning där jag fick ut min examen. Nu är det så att jag har alltid haft intresse för psykologi och människan och känner att jag vill plugga på högskola eller på något liknande. Jag är inte säker vad jag behöver för att kunna plugga det. Jag gick ett tag på samhällsprogrammet där jag fick psykologi 1 o engelska 6 godkända men vet inte hur mycket betydelse det har. Iallafall hur ska jag ta tillväga för att plugga vidare ? Kan man plugga på distans?

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Om du vill bli behörig till högskola/universitet är det bra att du har godkänt betyg i eng 6, för att det ingår i Grundläggande behörighet men du behöver också få godkända betyg i svenska 2 och 3. Just för Psykologprogrammet behöver du, dessutom matte 2 och samhällskunskap 1b. Om du har godkänt betyg i samhällskunskap 1a1, kompletterar du med en liten kurs samhäll 1a2.

    Vänd dig till komvux i din kommun; förhoppningsvis kan du på komvux läsa på distans.