Elias

    Hej Jag går i ettan på ekonomiprogrammet i gymnasiet men jag har en längre tid funderat på att byta eftersom jag inte känner mig hemma i skolan eller med programmet. Jag har då bestämt mig för att jag vill byta till samhälle Europa i Världen som ligger på en annan skola och jag skulle vilja börja tvåan. Om jag börjar i tvåan så skulle jag behöva läsa in tre kurser (samhällskunskap, historia och religion) som alla fortsätter år två. Jag vill inte gå om ettan så skulle det gå att lösa på något sätt?

    1 Svar

    Liselotte SYV på GymnasieGuiden

    Hej Elias,
    jag råder dig söka till åk1. Detta för att chansen att rektorn på den "mottagande skolan" tar in en elev som saknar godkända betyg i några kurser från åk1 - in i åk2, är liten. det kanske till och med ej finns någon plats (ledig plats) och då kan rektorn, över huvudet taget, inte ta in någon elev in i åk2.
    *** Annars så är det en fråga till den skola, som du vill komma in på. Enklaste för den skolan är att svara till dig att det inte går, vilket jag också tror de kommer att göra.
    Vad som annars finns att göra (men som tyvärr inte är elevens Rättighet, alltså, det är inte eleven som bestämmer) är att antingen försöka låta eleven (på ngt sätt) läsa ikapp eller se om det går att fatta beslut om Individuellt anpassat program - det är rektorns beslut - det finns begränsningar i hur mycket examensbevis med Individ.anpassatprogram kan skilja sig från ett "vanligt examensbevis". Ibland går det att göra så, men det är inte upp till oss här eller upp till eleven som vill byta skola, utan det är Rektor på den mottagande skolan som fattar beslut.
    Mycket beror också på om du får godkända betyg i alla kurser du läser nu, fram till sommaren; och även på hur Närvarorapporten kommer att se ut + rektorerna på "de mottagande skolorna" vill ofta prata med eleven som vill byta skola: fråga varför hen vill byta, vad som funkade bra på den gamla skolan; vad elevens intressen och mål är. Men allt detta (samtal med rektorn, eller övervägande av att läsa ikapp eller att läsa enligt individuellt anpassat program) kan bli aktuellt endast om någon ledig plats finns - men även då kan skola bara rakt av säga "Nej, vi tar inte in en ny elev in i åk2 om elevens studieplan skiljer sig från den på vår skola".
    Mvh
    L.

    Liselotte
    • : Det låter alltså som de inte är jätte mycket att hoppas på men jag ska försöka i alla fall. Tack för svaret.
    • Milla : Vi på Fråga SYV är mycket glada om våra svar blir till hjälp! :) Du får gärna gilla oss på https://www.facebook.com/fragasyv.se/?fref=ts ;) Fråga SYV kommer att hålla tummarna för dig! Lycka till!