Malin

    Min dotter har sökt till gymnasiet. Hon har kommit in på sitt första handsval men har varken tackat ja eller nej. Hon har ångrat sig angående valen och vill komma in på sitt tredjehandsval istället (hon är behörig) Hur ska hon göra? Ska hon tacka nej till både första och andrahandsvalet eller hur beter man sig? //Mamma

    • Julia :

      Vilken stad söker din dotter till gymnasiet i?
      Olika gymnasieantagningskanslier göra lite olika. Vi avråder dock från att tacka Nej till erbjuden plats. Risken finns att man då får ingen plats, över huvudet taget.

    • : Sunsdvall. Har sökt antagningskansliet men personen där har semester och kommer åter 5 augusti och enligt personen som svarade i telefonen så skulle inget hända före det.
    • Anna :

      På tel.nr 060-191441 (tel.till gymnasieantagningen i Sundsvall) är telefontid kl.10-11 på vardagar (fram till 2 augusti). Det är i alla fall de uppgifter vi har fått.

    • : tack, jag provar att ringa igen
    • : Det är ju det numret vi ringt innan. Personen där har semester och finns inte tillgänglig förrän 5 augusti.
    • Anna : Japp, men om man ringer mellan kl.10 och 11 (antar att det är på Vardagar), och "hamnar" i växel, kan man bli kopplad till Sara Hansson som borde kunna hjälpa till (det är i alla fall vad vi fick fram efter lite detektiv-arbete). Ring till Sundsvalls-kommun-tel.växel kl.10 imorgon och be att få prata, om gymnasieantagningen, med Sara Hansson. Förhoppningsvis, kan Sara H. hjälpa dig/er. Lycka till!
    • : Okej, vi provar Sara imorgon isåfall.
    • Anna : Du/ni kan också redan nu maila till Britt-Inger som (i normala fall, när det inte är semester) jobba med gymnasieantag.i Sundsvall - e-post till henne finns på https://antagningskanslier.se/kansli/antagningskansliet-i-sundsvall/ - det kan hända att hon läser sina mail trots att det är semester, eller så läser hon mailet den 5 aug., men ser att det är skickat innan sista svarsdag på antag.besked.
    Läs alla kommentarer

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Malin,

    om eleven söker till gymnasiet i Sundsvall ...
    Här är uppgifter om gymnasieantagningskansliet i Sundsvall. Telefontid nu och fram till 2 augusti 2019 är kl.10-11 på vardagar och tel.nr 060-191441.

    Och här är hemsida för gymnasieval i Sundsvall.

    Sista dag att svara på antagningsbesked är i Sundsvall den 28 juli. Vi råder att innan dess försöka få kontakt med personal på antagningskansliet. Om det inte går (t.ex pga semester) - då läser man väldigt noga all info på hemsidan för gymnasieval och försöker hitta svar på sin fråga - om hur man ska göra.
    Det som Brukar hända att man kan tacka Ja och vara Antagen och samtidigt ställa sig i RESERV till en annan utbildning. Detta för att inte riskera att så helt utan plats när skolåret börjar.
    ****
    Om din dotter är antagen till rätt program men på "fel skola", kan möjlighet finnas att byta ganska långt in på läsåret och även efter år1, innan år2.

    • : Hon har varit så osäker på vad hon vill läsa och satte Fordon som första och andrahands val fast på två olika skolor. Som tredje och fjärdehandsval Samhälle. Hon har helt ångrat sig angående förstahandsvalet som hon kommit in på och vill ha Samhälle som förstahandsval.
    • Anna : Ja, jag förstå att det finns en orsak och en förklaring, men för gymnasieantag.admin gäller det att hantera alla elever på samma sätt, med undantag av att det har hänt ngt alldeles speciellt, ex.om hela familjen ska flytta till en annan del av Sverige pga föräldrarna fick jobb där; det är i första hand omständigheter som ligger utanför elevens kontroll som det vid sen antagning tas hänsyn till. Men vi hoppas att det går bra för din dotter och hon kommer in på en utb som hon vill gå. Ta kontakt med gymnasieantagningen så fort det går och lycka till!
    • : Jadå , jag väntar på att klockan ska bli 10 =)
    • : Nu är vi hänvisade att varken tacka ja eller nej till platsen hon fått på fordonsprogrammet och att personen som har hand om antagningen (som har semester nu) ska ringa upp oss då hon kommer tillbaka den 5/8
    • Julia : Bra att ni fick besked om vad ni ska göra. Fråga SYV önskar er lycka till och håller tummarna!
    Läs alla kommentarer