Hannah
    Hejsan, jag läser vård och Omsorgsprogrammet och tråkigt nog så jag missade ett väldigt viktigt moment i Akutsjukvården som gjorde så att jag inte kunde åka ut på praktik. Detta kommer tyvärr då leda till jag inte kommer att bli godkänd i gymnasiearbete även om jag klarade den teoretiska delen eftersom att den går hand i hand med den praktiska delen. Hur går jag till väga för att fixa mitt gymnasiumarbete eftersom att det på vård och Omsorgsprogrammet ingår en teoretisk del och praktisk del. Går det att fixa på komvux eller folkhögskolan? Tack så mycket

    1 Svar

    Mikael SYV på FrågaSYV

    Om du vill få ut ditt Examensbevis måste du uppfylla kraven där det ingår att få godkänt betyg i GA, gymnasiearbete och du måste få betyg i GA på gymnasiet eller på komvux, inte på en folkhögskola då folkhögskolorna sätter inte betyg utan ger Omdömen som ej kan kombineras i samma utbildningsdokument som betyg från gymnasiet eller komvux.

    Fråga om din gymnasieskola kan förlänga studietid för dig eller ge dig möjlighet att komplettera -genom prövning- nästa läsår.

    Ett annat alternativ är att söka göra GA på komvux (i den kommunen där du är folkbokförd ). Och får du E i GA, kan du sedan ta ut examensbevis från komvux.

    • :

      Okej men hur går man till väga när det kommer till den praktiska delen av gymnasiearbetet. Om jag gör det på komvux blir man då tilldelad en APL plats? Eller är det bara en teoretisk del?

    • Mikael : Om en praktisk del ingår, måste du genomföra den praktiska delen. Exakt hur man gör GA i VO vet lärare/handledare i Vårdkurser, borde inte vara någon större skillnad mellan gymnasiet och komvux; det är ju samma kurs.