Zakere
    Hej!
    Jag går i åk 9 och jag vill jätte gärna studera på den internationella engelska skolan i Stockholm( naturlinjen). Men jag bor i Falun och om jag ska kunna flytta till Stockholm måste jag söka bostad ganska snart, med tanke på att det är svårt att få bostad i Stockholm. Jag ska dela bostad med en vän till mig så med mer genomtänkt plan tror jag det går att klara av ekonomiska hinder på något sätt. Problemet är att jag har väldigt lite information om hur jag ska söka bostad eller vem jag ska ta hjälp av eller vart jag ska börja. Jag hoppades på att få mer information och framförallt tips på vart jag ska vända mig gällande detta.
    • Anna : Vad säger dina föräldrar/vårdnadshavare? Som omyndig (under 18 år) får du inte flytta om inte dina vårdnadshavare godkänner detta. Och det är i så fall deras ansvar att hitta var du ska bo och hur du ska betala för boende /det är alltså dina vårdnadshavare som är ansvariga att betala för boende Och hjlpa dig hitta boende, om de godkänner att du flyttar/.

    2 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Zakere,

    du har rätt att söka till vilken gymnasieskola du vill i hela Sverige, och >>internationella-engelska-gymnasiet-sodermalm

    är en friskola där alla sökande blir mottagna som första handssökande, dvs konkurrerar om plats med sina betyg och det spelar ingen roll i vilken kommun man bor eller är folkbokförd i. Men flytta får inte en icke-myndig person utan att föräldrar (vårdnadshavare) godkänner det.
    Som du själv vet om och skriver i din fråga är det mycket svårt att hitta bostad i Stockholm. Du som är 15 år har inte heller lön (antar jag); du får inte heller ta på dig ansvar att sköta bostad eller betala hyra (du är inte myndig).

    Vi måste därför svara att dina vårdnadshavare får lösa detta, om de samtycker. Om det inte samtycker, får du inte flytta.

    Jag kan tyvärr inte ge ngt. annat svar. :(

    ANNA

    • : Tack för att du tog dig tiden att svara, mina föräldrar har gått med på det, men de kan tyvärr inte hjälpa mig med detta pga att de fortfarande lär sig svenska och de har ingen aning heller hur de skulle kunna hjälpa mig även om de ville det. De har inte heller någon koll på de digitala sätten då de inte har med det i sin bakgrund.
    • Anna : Ni kan fråga bland vänner, släktingar och bekanta - om någon känner någon som bor i Stockholm... kusinens bästa vän; eller bästa väns kusin... - men ekonomiskt sett går det inte att täcka kostnader med ditt studiebidrag och inackorderingstillägg fom man kan få från CSN. Uppskattningsvis kommer det att fattas minst 2 tusen i månaden (och det är lågt räknat) - även om du ska vara oerhört sparsam (i princip inte kommer att köpa ngt. alls). Ännu en annan fråga är OM DU KOMMER ATT FÅ STUDIEPLATS på gymnasieskolan? det är ju inte garanterat; även om du har alla A-betyg så kan det bli så att det är fler som har A-betyg i alla ämnen från grundskola, än platser. Antagningsbesked får du kring midsommar... och det är först då du vet om du kommer in. Men ställs man i RESERV, kanske man inte vet om man kommer in eller inte fram till mitten på september... och det är först då du vet om du behöver bostad i Stockholm eller inte. Det är, alltså, jättesvårt. :(
    SYV-besökare SYV

    Hej,

    Gymnasiet har tyvärr ingen möjlighet att hjälpa till med vare sig hitta bostad eller den finansiella biten. Hoppas det ordnar sig för dig på ett bra sätt ändå!

    Best wishes / Med vänlig hälsning
    __________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________

    Internationella Engelska Gymnasiet Södermalm