Sarah
    Hej, vi bor i Stockholms kommun. Vi behöver ett alternativ som har inriktning på elever med AST. Just nu är det många ämnen som behöver läsas upp.
    Individuellt alternativ för elever med AST finns bland annat i Huddinge och Solna. Vi bor nära Huddinge kommun så vi funderar på det. Då skulle det inte bli så jobbigt för honom att ta sig dit med kollektivtrafiken.
    Hur ska vi göra om han vill gå ett individuellt alternativ eller programinriktat val i en annan kommun än Stockholm (men inom Stockholms län)?

    Tack på förhand!
    Mvh
    Sarah

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej Sarah,
    inom IM är "egna elever" (som är folkbokförda i egen kommun) de, som prioriteras men avtal mellan kommuner kan finnas (eller slutas, vid behov) om att ta in andra elever på samma villkor som egna elever.
    Mitt råd är att ta kontakt med Kuratorer på skolorna (där eleven går nu och där eleven vill gå) och höra ang. om det finns gällande avtal mellan "de aktuella kommuner"

    Även gymnasieantagningen i Stockholms län kan ev ha den informationen - så det skadar inte att kontakta dem och fråga: Kontaktuppgifter finns på antagningskanslier.se/kansli/gymnasieantagningen.

    Tänker också på följande: närhet till skolan är viktig. Men att skolan har de rätta resurserna för just den eleven är också mycket viktigt (kanske t o m ännu viktigare).
    Det kan finnas möjlighet till Internat/Elevboende om rätt skola skulle finnas utanför pendlingsavståndet.
    Vi känner även fall då familjerna flyttade för att bo nära den gymnasieskolan där eleven velat gå.

    Tips: ta även kontakt med de gymnasieskolorna* där eleven vill gå. Rektor, SYV och/eller Kurator på IM-programmen på den aktuella gymnasieskolan borde kunna ge info om vad som behöver göras för att få bli inskriven på just deras skola.

    * Det finns ca hundra gymnasieskolor i Stockholms län som erbjuder olika IM-program. >> Individuellt alternativ erbjuds på ca 40 av dem. Programinriktat val är en ny utbildning som kommer att börja erbjudas från 1 juli 2019 och ännu är det inte helt klart på vilka gymnasieskolor som den kommer att erbjudas, men förmodligen kommer den att erbjudas på >> de här gymnasieskolorna i Stockholms län.

    Hoppas någonting i mitt svar blir till hjälp!
    Julia SYV