Majk

    Jag har flyttat från en stad till en annan och undrar hur det går till med att byta gymnasieskola, jag ska nu börja tredje ring på en privat gymnasieskola och undrar över om det gäller samma regler för privata skolor och kommunala skolor, jag vet att kommunen som man flyttat till är skyldiga att erbjuda en plats på en gymnasieskola. Är dem skyldiga att erbjuda en plats även om man går på en privat skola?

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej, du ställer en rätt så svår fråga... det är många "aspekter" här; för det första, så finns kanske inte samma program och inriktning i den nya staden. Om samma program och inriktning finns, så kanske det är fullt och överfullt (fler elever läser än det egentligen finns platser för) men det största problemet bli om upplägget (vilka kurser som läses under vilka år på gymnasiet) kan vara rätt olika på olika gymnasieskolor, även om det är samma program och inriktning. Och rektor får inte ta in en elev på ett nationellt program om förutsättningar ej finns för eleven att få läsa kurser så att hen kan ta ut examensbevis.
    Lättare att byta innan årskurs 2, och detta för att i så fall kan rektorn fatta beslut om individuellt anpassat program, men det beslutet får fattas endast innan eleven går ut årskurs 2. Så det blir för sent för det - för din del; och i så fall om det inte stämmer vilka kurser du läste på din gamla skola med de kurser som läses på den nya skolan - kommer du ej kunna uppnå kraven för examensbevis (och i så fall får inte rektorn ta in dig). Så det kan bli "moment 22".
    Exempel på hur kurserna inte stämmer överens: oftast läser eleverna den obligatoriska kursen Idrott och hälsa 1 under årskurs 1, men det finns exempel på att den kursen läses under år2 eller till och med 3. Och så kommer det en elev som på sin gamla skola skulle läst den kursen under årskurs 3, men på den nya skolan har "hans klass" redan läst kursen. Och om schemat ej kan läggas så att eleven kan delta i lektioner i den obligatoriska kursen på den nya skolan (för att hen har då en annan också den Obligatorisk kurs på samma timmar...) - och eleven kan ju inte klona sig, så vad ska man göra?
    - för sent för att fatta beslut om individuellt anpassat program (för att eleven gick ut årskurs2 redan);
    - eleven kan inte få delta i alla obligatoriska kurser och för det ej kan uppnå kraven för examensbevis;
    i så fall säger rektorn Nej, vi kan inte ta in.
    Jag hoppas givetvis att du hittar en skola där kurserna stämmer överens så pass att du ska kunna uppfylla kraven för examensbevis och att rektorn tar därför in dig. "Ledig plats" i årskurs 3 brukar oftast finnas - pga avhopp under åren 1 och 2, men kan inte garanteras. Kan också vara så att skolan är mycket populär och många elever har bytt till den skolan, så är det fullt.
    Även om det är fullt, kan utbildningsförvaltningen köpa "en extraplats" - det är möjligt att de kan köpa den även på en privat skola, men i första hand på kommunala skolor. Privat skola blir aktuell (enligt min erfarenhet) i fall rätt utbildning ej erbjuds på någon kommunal skola.
    Så tror jag det ligger till med byten inför årskurs 3. :(
    Lösningar:
    - kanske försöka stanna i "den gamla staden" och bo hos någon vän eller släkting för att kunna gå ut gymnasiet "i tid";
    - gå om år 2 (i fall det ej blir möjligt i den nya staden hitta möjlighet att komma in i år3).
    ******
    Om du uppger vilken utbildning: program & inriktning du går och i vilken stad du vill gå årskurs 3 kan jag förhoppningsvis hjälpa dig lite mer.
    Lycka till!
    Julia