Elin
    Hej!

    Jag vill läsa logopeditbildningen, gärna på Karolinska eller Uppsala. Jag har ett snitt på 19,00 med alla meritpoäng (fullständigt gymnasiebetyg) Tidigare hade jag en liten plan att läsa in naturämnena för att kunna söka tandläkarutbildningen (gick samhällsprogrammet i gymnasiet) och har därför läst biologi 1 och nu påbörjat matematik 4.
    När jag nu tänker om så känns matematik 4 onödigt men jag skulle vilja hamna i urvalsgruppen Bll då den gruppen haft lägre betygssnitt. Biologi 1 höjer inte mitt snitt (om jag räknat rätt) och matematik 4 kommer definitivt inte att höja mitt snitt. Däremot är båda meriterande kurser. Jag har dock redan alla mina meritpoäng. Kommer jag att hamna i urvalsgrupp Bll eller behöver jag läsa upp en kurs för att hamna där?

    2 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Elin!

    Kort svar på din fråga är: du behöver läsa upp minst en kurs av dem kurser som du redan har betyg i - till ett högre betyg. På så sätt kommer du att prövas även i kompletteringsgruppen (med det upplästa betyget). Du kommer fortfarande att prövas i icke-kompletteringsgruppen med ditt gamla Meritvärde (som du hade innan "uppläsning" av betyget).

    Förklaring: eftersom du är behörig och har maximalt antal Meritpoäng, kommer inte andra /nya kurser/ betyg (om du t.ex läser nya kurser som inte sedan innan har läst) räknas in i ditt jämförelsetal. Därför gör det varken "till eller från" om du t.ex läser Matte 4.

    Du kommer troligtvis inte få läsa en kurs på komvux, eftersom det är mycket ovanligt att man med redan godkänt betyg, får läsa samma kurs igen. Komvux har oftast inte resurser för det, men du kan anmäla dig till prövning/prövningar.

    Jag hoppas mitt svar blir till hjälp för dig! Hör gärna av dig och berätta hur det går eller om du har andra frågor!

    Lycka till!

    ANNA

    Liselotte SYV på GymnasieGuiden

    Hejsan,

    jag vill ge lite fler tips. :)

    När du söker till högskola innan 15 april, uppge att du kommer att komplettera med betyg (kryssa i den rutan). Dett för att du redan är behörig och Antagning.se kommer att anse att din ansökan är komplett och "färdig" och "låsa den". Sedan kan det därför bli problem om du skickar ett nytt betyg (vilket du har rätt att göra fram till 20 juni 2016, som är sista kompletteringsdagen). Sedan kompletterar du med ett högre betyg i en eller flera kurser innan 20 juni 2016, och då prövas du även i BII urvalsgruppen (kompletteringsgruppen).

    Ansök om att få läsa på Komvux - snarast, men räkna inte med att du får plats, utan läs på (självstudier) och undersök när är det sista dag att anmäla sig till Prövning. Varje prövning kostar 500 kr. Om du har råd, anmäl dig till prövningar i flera kurser och då har du flera chanser att höja dina betyg. Om du får samma eller lägre betyg när du gör prövning - kommer inte du prövas i kompletteringsgruppen. De är ingen idé att skicka med samma eller lägre betyg i en kurs i vilken du sedan innan har godkänt betyg. Det är enbart ett högre betyg, som kommer att ändra ditt jämförelsetal och med det även gör att du "hamnar" i kompletteringsgruppen.

    Du har rätt att göra prövning i andra kommuner. Du behöver inte vara folkbokförd i den kommunen där du gör prövning. Dock med tanke på att man måste resa minst 2 ggr till prövningslokal (skriftlig del & sedan muntlig del - med 2-3 veckors mellanrum), så är det praktiskt möjligt att anmäla sig till ett ganska begränsat antal olika ställen. För det mesta göra man prövningar i sin egen eller i grannkommunen. Kika på möjligheten att göra prövningar redan nu, för det är oftast så att man måste anmäla sig och betala minst 4 veckor (och ibland 5-6 veckor) innan prövningstillfälle. På många ställen är sista prövningstillfälle i mitten på maj och det börjar "dra ihop sig". Sedan kan det också bli fullbokat (för varje prövningsställe har också viss begränsad kapacitet), därför är det klokt att anmäla sig så fort du vet att du ej kommer att få läsa kursen på komvux. Dock kan du läsa kursen på komvux och även göra prövning i samma kurs. Det är inte förbjudet. Har man flera betyg i samma kurs - är det det högsta betyget som gäller.

    Vänligen

    L. :)

    Liselotte