sinthia
    hej, jag vill hamna i komplettering BII för att ha större chans att komma in på ett visst program till höst. Jag har behörigheten. Är det bättre att då göra prövning och förhoppningsvis höja mig i en kurs jag redan läst från gymnasiet eller är det bättre att göra prövning och minst bli godkänd i en kurs jag inte läst? Hamnar jag i BII genom båda sätten och vilket är bäst? Tack.

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Sinthia!

    Det första alternativet som du nämner i din fråga är det rätta!

    Det andra alternativet - kommer inte att funka.. jo, om du får betyg i en kurs som ger dig Meritpoäng. Men om du redan har max i merit, kommer ingen ny kurs ge dig meritpoäng. Om du läser eller gör prövning i en kurs som som du inte tidigare har läst och som inte krävs för behörighet och som inte ger dig meritpoäng, räknas inte den kursen med (det är som om du inte har betyg i dem) och du kommer därför inte att "hamna" i kompletteringsgruppen.

    Så - skaffa dig högre betyg i en kurs som redan ingår i ditt examensbevis, genom prövning eller genom att läsa kursen på komvux, och du kommer att "hamna" i kompletteringsgruppen.

    Ang. Meritpoäng>> - om du inte har 2,5 i merit, finns det möjlighet att få fler; meritpoängen höjer ditt meritvärde och därför är mycket bra att ha.

    Bästa hälsningar

    ANNA