Hej Joline,
    en svår fråga du ställer.
    Vi har dessvärre ingen möjlighet att leta boende i Stockholm.
    Jag tänker så här: du är 15 år och det dröjer "ett bra tag" (tills du blir 18 år) innan du blir myndig. Nu är det dina vårdnadshavare som har ansvar för dig: inklusive bestämmanderätt angående var du bor och hur boendet ska betalas.
    Om dina vårdnadshavare är emot att du skulle flytta, får du inte flytta.
    Om dina vårdnadshavare "godkänner" att du flyttar, tar de på sig även ansvar för att hitta var du ska bo och hur det ska betalas.
    Viss kompensation kan man ibland få - i form av inackorderingsbidrag eller tillägg - men det bidraget täcker inte alla kostnader. Att leta bostad - det ansvaret ligger på elevens familj, i första hand.
    Om eleven är myndig, ligger det ansvaret på eleven själv.
    ***
    Jag förstår att det är inte ett sådant svar som du vill ha. Men jag kan ju inte vilseleda dig. Jag måste svara ärligt.
    Ett ärligt svar är att det är ofta mycket svårt för elever som går på gymnasiet att flytta för att gå på gymnasiet.
    Om eleven är elitidrottande kan idrottsförbundet vara behjälplig.
    Om eleven är särbegåvad och söker till Spetsutbildningar där man redan på gymnasiet kan läsa högskolekurser i "sitt ämne" - brukar i så fall gymnasieskolorna anstränga sig allt de kan för att hitta boendelösningar (exemeplvis kan de försöka sluta avtal med bostadsvärdar och i alla fall under åk1 på gymnasiet garantera "tak över huvudet").
    Jag är ledsen att svara att Fråga SYV kan i princip inte hjälpa dig - just med den frågan som du ställer nu.

    LÄNKTIPS: Spetsutbildningar finns på de här gymnasieskolorna. OBS! det är ofta bara en av skolans utbildningar som är "spets"; och andra är "vanliga" utbildningar.

    Vänligen och LYCKA TILL!

    ANNA