Salam
    Hur hittar man boende till gymnasiet i Göteborg? Finns det studentboende/elevhem i Göteborg? Vart kan man få hjälp? Vart ska man vända sig?
    Jag har sökt Teknikprogramm i Gtb och bor i Blekinge Ronneby, kommer få besked i 28 juni.
    Hur kan jag fixa boende? Kan jag få hjälp från skolan/kommunen?

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Salam,

    det är jättesvårt att få boende i Göteborg! Det är bostadsbrist nu i så gott som hela Sverige. Vad var din plan när du sökte gymnasieutbildning i Göteborg? Var tänkte du bo i Gbg, när du sökte utbildning?

    Du får givetvis vända dig till den gymnasieskola där du får studieplats. Tror tyvärr de kommer att svara att de inte kan hjälpa så mycket - men kanske har de kontakter; kanske känner de att någon hyr ut i andra hand...  Vi kan hoppas på det i alla fall!
    Kommunen... Göteborgs kommun tror inte jag kan hjälpa så mycket heller. Mig veterligen kan de inte ens ge boende till barnfamiljer eller till personer i extremt svåra situationer - t.ex när svårt sjuka och små barn är bostadslösa. Om du idag inte är folkbokförd i Göteborg, är det väldigt lätt för "kommunen" att svara att du är inte "deras problem" då du inte är en göteborgare. Och för att bli en göteborgare måste du först hitta adress att folkbokföra dig på. Och hur gör man det när det inte finns bostäder?

    Det blir som en "sluten cirkel" där man inte kommer in någonstans. Känner tyvärr exempel när personer som fick jobb i Göteborg inte kan ta jobbet pga de ej hittar bostad. De som får jobb, har små barn eller får plats på högskolenivå /ex. Chalmers, Universitetet eller Lärarhögskolan i Göteborg/ - proiriteras /eller i alla fall tidigare, när det ändå fanns en rimlig chans att få bostad/ - prioriterades framför andra bostadssökande. Nu kan även de vänta i många år.
    Det finns exempel när skilda personer (före detta gifta par) bor i ett rum - pga de inte kan hitta vart de kan flytta så att de inte längre bor tillsammans! :( Jättetråkigt är det! Verkligen, men jag vet, ärligt talat, inte hur vi här på Fråga SYV kan hjälpa dig... :( Vi har inga bostäder att förmedla, över huvudeet taget. Något studentboende för gymnasieelever i Göteborg känner vi inte till heller, tyvärr... :(

    Hoppas det löser sig på ngt. sätt för din del! Önskar dig LYCKA TILL!

    Hör gärna av dig framöver och berätta hur det går!

    ANNA

    • : Anna! Anledningen är att min bror går på Chalmers, jag tänkte flytta dit och slippa bo själv här, så var planen. Men min bror bor nu inneboende hos någon så att jag inte kan bo hos honom nu. Väldigt tråkigt, men jag kommer försöka hitta nåt, Tack så jättemycket. Mvh Salam.
    • Anna : Jag förstår... och jag önskar att vi kunde ge praktisk hjälp, men det kan vi tyvärr inte. Hur långt har din bror kvar av sin utbildning? Om han t.ex har ett år kvar, kanske kan han söka jobb där du bor nu och så återförenas ni där i så fall... Jag förstår att du vill komma närmare din bror. Hoppas han, som redan bor i Göteborg kan hjälpa dig på ngt. sätt - genom sina kontakter. Ännu ett alternativ skulle vara att pendla till Göteborg - söka bostad inom stort område - inom 1 timme 15 min pendlingstid till Göteborg... det är inte optimalt, givetvis, men vad gör man om det i Gbg ej finns bostad att hitta?! :(