Ludmila SYV på FrågaSYV

    Hej Rebecca,

    det är de betyg som kommer att ingå i SLUTBETYG från GRUNDSKOLAN - som du får i slutet av åk9, som kommer att spela roll. Var antagningsgräns kommer att gå - dvs hur höga betyg som kommer att krävas, är det inte heller någon som vet. de siffrorna får man fram i efterhand.

    Alla BEHÖRIGA sökande deltar i konkurrensen. För behörighet till Ekonomi- och till Samhällsvet.programmet räcker det med 120 betygspoäng, om man har godkände betyg i de "rätta ämnena"- svenska, eng, matte + i geografi, religion, historia och samhällskunskap + i ännu fem valfria ämnen. Alla behöriga rangordnas sedan enligt Mtv, meritvärde (betygspoäng) och sedan ställs antal platser på utbildningen mot sökandes betyg. Vilka betyg som gav plats på utbildningen får man veta senare, när de är färdigt med antagningen. Så funkar konkurrensen.

    Mitt råd är att du försöker få så höga betyg du kan + att du söker till flera olika gymnasieskolor. För varje ny alternativ i din gymnasieansökan får du en ny chans att få utbildningsplats.

    Och alla gymn.skolor som erbjuder gymnasiala utbildningar - kan du se på www.gymnasieguiden.se

    Vänligen och lycka till med dina studier!

    L. :)