Liselotte SYV på GymnasieGuiden

    Hej Josiane!

    med E-betyg får du Examensbevis och du blir behörig till högskola/universitet.

    Hur långt betygen räcker är det extremt svårt att säga. Vi vet inte hur många utbildningsplatser det blir på olika utbildningar. Vi vet inte hur många sökande det blir och vi vet inte hur höga/låga betyg de personer kommer att få, som kommer att söka samma utbildning som du på högskola (på samma ort och samma termin som du kommer att söka till).

    Allmänt så tycker inte jag att det är en bra idé att läsa på Naturvetenskapsprogrammet om man har svårt för naturämnena. Det finns ingen anledning till att göra det. Det finns många andra program som passar mycket bättre. Alla behöver inte utbilda sig till naturvetare.

    Jag råder dig kika på olika yrken på www.framtid.se och fundera på att byta program.

    Jag hoppas mitt svar blir till hjälp för dig!

    Bästa hälsningar och lycka till!

    Liselotte Syv

    Liselotte