Julia SYV på FrågaSYV

    Hej Freja,
    ingen vet på förhand hur höga betyg som kommer ge plats på någon utbildning. Antagningsgränser uppstår i konkurrensen om utbildningsplaser. Olika faktorer påverkar: antal studieplatser på utbildningen, hur populär utbildningen är och hur stora meriter som din konkurrenter kommer att ha. Teoretiskt sett, kan inte ens absolut högsta meritvärde (vid A-betyg i alla gymnasiala kurser) garantera plats på utbildningen, för att situationen kan uppstå när platserna inte räcker för alla som har högsta betyg, då måste man göra urval på annat sätt, t.ex genom lottning.
    Därför är mitt svar till dig nu sådant att du behöver sträva efter så höga betyg som möjligt. Givetvis kan du ta och titta på antagningsstatistik bakåt i tiden (hur det var förr) men det säger inte så mycket om hur det blir i framtiden. För att få fram antagningstatistik - kontakta den skolan där du vill läsa.