Arvid
    Hej.
    Jag tog studenten från estetiska programmet (musik) år 2018. Mitt mål är att komma in på psykologprogrammet. Mitt meritvärde ligger på ca 19. Av de kurser som ger meritpoäng har jag läst Engelska 7 (betyg A), Matematik 2b (betyg D) och Tyska 3 (betyg C). Hur skall jag gå till väga för att på ett så effektivt sätt som möjligt höja mitt meritvärde?

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Du får inte meritpoäng för matte 2, pga den krävs för särskild behörighet till psykologprogrammet.

    Gör prövningar i matte 1a och 2a. Höjning från betyget D till A i en 100-p kurs blir + 0.3.

    För godkänt betyg i matte 3 och högre matte får du en halv meritpoäng för varje kurs.

    Du kan också få meritpoäng för moderna språk 3&4.

    Gör högskoleprovet så många ggr du kan!

    Studie- och yrkesvägledare