Sofia
    Hej!
    Jag har ganska precis 17 och ska söka ett program som har intagning BI 19,5 / BII 17,5. Jag har bara A/B/några C i betyg men E och F i matte1/2 vilket drar ner för att det är det enda jag har svårt för.

    Hur ska jag gå tillväga enklast för att komma in?
    Jag tänker att om jag gör en prövning i matte 2b som jag har F i så söker jag ju via BII intagningen som är mycket lägre än BI? Eller finns ett enklare sätt att få upp 17 till nästan 18, då jag har svårt på matte?

    Och hinner jag göra en prövning på vintern 2020,och kanske göra HP då, och söka in till universitetet(Göteborgs) i typ April?
    Jag vill iallafall försöka komma in på Höstterminen2020.
    Tacksam för tips hur jag enklast går tillväga för att komma in när matten inte är min bästa vän..!

    1 Svar

    Liselotte SYV på GymnasieGuiden

    Hej Sofia,
    du kan göra prövningar i matematik 1a och 2a och de betygen kommer räknas in i stället för matte 1och2 betygen i b-spåret. a-spår i matte är lite lättare att få högre betyg i.

    Sedan undrar jag om du redan nu har max i merit, som är 2,5? Har du godkända betyg i engelska 7 och i moderna språk 3 och 4?

    Mvh

    L.

    Liselotte
    • : Hej,
    • : Okej! Så jag kan göra a-matten istället och det blir godkänt för att höja sina betyg istället då? För b-matten är väl den obligatoriska för universitet trodde jag? Jag har godkänt i engelska 7 ja, men inte i språk 3/4 då jag valde om ett nytt språk i gymnasiet, så jag har språk 2 i gymnasiebetygen.
    • Mikael : Betygen i matte 1a och 2a kommer räknas in i stället Om du får Högre betyg i de kurserna - i Kompletteringsgruppen (BII).
    • Mikael :

      ang. meritpoäng för Teckenspråk för hörande - läs info på https://www.fragasyv.se/info/sprakkurser-moderna-sprak-modersmal-och-oevriga-sprak och https://www.gymnasieguiden.se/informeras/att-laesa-sprak-pa-gymnasiet (enligt våra uppgifter är det språket jämställt med Moderna språk och ger meritpoäng precis som övriga moderna språk (från antagning till högskoleutbildningar till höstterminen år 2014 och senare...)).

    • : Okej! Behöver jag läsa dessa på komvux som en kurs eller kan man plugga hemma och göra en prövning på dessa Matte A kurser? Och behöver jag göra båda två eller räcker den ena?
    • Julia : Det är lättare att få högre betyg om man går (läser) en kurs, även om det t.ex är på Distans, men om du redan har godkänt betyg i en "motsvarande kurs" t.ex i matte 1b eller 1c, kommer komvux med stor sannolikhet inte ta in dig på matte1a (eller 1b eller 1c..) - då återstår det endast självstudier och försöka hitta var du kan göra en prövning; detsamma gäller matte 2a ... Sök läsa matte 1a och 2a på komvux; troligtivt kommer du få svar PLATSBRIST, försök då hitta var du kan göra prövning/prövningar; du behöver inte göra prövningar eller läsa Båda kurserna, börja med matte 1a som är en enklare kurs och därför lättare att få högre betyg i. I andra hand försök få så högt betyg du kan i matte 2a. På vilket sätt, genom att läsa kursen eller genom prövning du får betyget/betygen spelar för meritvärdet ditt Ingen som helst roll.
    Läs alla kommentarer