Yesenia

    Hej, jag skulle söka till röntgensjuksköterska, och har alla nödvändiga kurser godkända. Men så fick jag veta av UHR att de värderat mina bra gymnasiebetyg till E pga av att mitt hemland, Colombia, just då endast gav 2 betyg "Bra" och "Utmärkt". Så nu har jag givetvis för låga antagningspoäng för att kunna konkurrera om platserna. Hur gör jag för att höja mina poäng, jag har bara bott i Sverige i två år så min svenska är inte så bra. Mvh Yesenia Martinez

    • :

      Hej igen!

      Nu har jag läst på, men det finns en sak som jag tror mig ha läst, men som jag inte kan hitta igen.

      Finns det någon regel vid utvärdering av utländska betyg som säger att man ska välja det högsta värdet inom ett omfång.

      Exempel: mitt betyg "Bra" har fått omräkningsvärdet mellan 3 och 4,5 från mitt hemland.
      När UHR sedan ska välja finns det någon regel som säger vilket värde det blir?

      Mvh Yesenia Martínez

    • Anna : Du måste ställa den frågan till UHR, som jobbar med bedömningar av utländska betyg. Vi på FRåGA SYV jobbar inte med bedömningar av utländska betyg och kan därför tyvärr inte svara på den frågan. :(
    • : Tack i alla fall, jag får ringa UHR imorgon.
    • Anna : Bra, gör det och lycka till!
    Läs alla kommentarer

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej!
    Jag vill råda dig göra högskoleprovet. Med resultat av högskoleprovet kommer du prövas i HP-urvalet.
    Vad gäller svenska - du skriver att din svenska inte är så bra - så behöver du godkänt betyg i svenska som andraspråk (SAS) 3 eller godkänt resultat av TiSUS testet. Undervisning på den högskoleutbildning som du vill komma in på är på svenska och för att klara utbildningen behöver du bli så bra på svenska som möjligt (även om endast E i SAS 3 räcker för behörighet rekommenderar jag att du försöker lära dig så mycket svenska du kan).

    Vad gäller höja dina utländska betyg, så kan det ta lång tid. Jag blir inte förvånad om du skulle behöva läsa på komvux i 3 år på heltid. Du kan t.ex läsa mot examensbevis på komvux och söka sedan med den svenska gymnasieutbildning in på högskoleutbildningen.
    Ett annat sätt är att du söker till folkhögskolans Allmän kurs. Där kommer du läsa mot omdöme om grundläggande behörighet. Som snabbast kan man få omdöme på ett läsår. Det kan mycket väl vara det snabbaste sättet för dig att höja dina betyg. Högsta omdöme är 4.0. Om du får det eller lite lägre t.ex 3,5 eller 3.0 så är det inte otänkbart att du kan komma in i BF-urvalet (i vilket sökande med omdöme prövas).

    • :

      Tack för dina råd! Jag är godkänd i svenska som andraspråk 3 men det säger inte alltid så mycket, så jag behöver bli bättre i svenska precis som du skrev.
      Dock undrar jag om det du skrev angående folkhögskolans Allmän kurs, hur fungerar den?
      Sedan skulle jag vilja veta om det finns kurser i andra ämnen som kan räknas mot antagningspoängen? Jag skulle vilja vänta med att höja betygen i Matematik och Fysik till sist, då jag förhoppningsvis har blivit bättre på svenska.

      En annan fråga är om man kan tillgodogöra sig examen från tekniska utbildningar? Jag har två avslutade utbildningar från mitt hemland, men återigen kunde inte UHR ge mig några högskolepoäng då det inte var på universitet.

      Till sist vill jag fråga om man kan räkna ut hur många 100p kurser och vilka betyg jag måste få i dessa för att höja från 11,5 (meritpoäng inkluderade) till 16,0 (intagningspoäng på Luleås distanskurs för radiologi var 15,35 förra året)?

    • Julia :

      Det finns kurser som kan höja ditt meritvärde - läs information på uhr.se/syv/hogskola-med-utlandska-meriter/meritvardering men du måste i så fall läsa väldigt många kurser och få högsta betyg i dem och så blir höjningen ändå rätt så liten, tyvärr. Jag rekommenderar därför i första hand Högskoleprovet och söka till folkhögskolornas allmänna kurser. Information om skolformen Folkhögskola - var god se: Framtid.se/studier/folkhögskola och folkhögskolornas gemensam sida heter www.folkhogskola.nu (det finns ca 155 folkhögskolor i Sverige; de flesta av de erbjuder även Allmän kurs). Du finner en lista på Allmänna kurser på gymnasial nivå som har lediga platser - på folkhogskola.nu/sok-kurser/?type=allman - och det funkar så att man brukar läsa på heltid i minst ett år innan man kan få Omdöme om grundläggande behörighet.

    • Peggy : Ursäkta men jag hade också en liten fråga. Jag har också skickat mina betyg till UHR men inte fått bedömning än och nu blir jag mycket orolig. Varför bedömde de hennes bra betyg till E? Jag trodde att om man har bra betyg som A så ska de bedöma till bra betyg, minst B inte E. :(
    • Julia : FRåGA SYV kan inte ge svar på dn fråga då det är UHR´s bedömning som gäller. Vi kan råda dig invänta bedömningen och i fall du får meritvärde som är lägre än det som du hoppas på eller behöver ha för att komma in på "din" utbildning, så får man i så fall försöka hitta sätt att nå ditt mål (vilket tyvärr inte kan garanteras). Under alla omständigheter kan du planera för att göra Högskoleprovet (om ditt mål är att komma in på en svensk högskoleutbildning).
    • :

      Hej Peggy!
      Mitt hemland bytte betygssystem när jag tog examen bachiller academic, vilket gjorde att det bara fanns två betyg (Bra och Utmärkt).
      UHR valde att bedöma det lägsta av dessa två till ett E, ungefär som att det bara finns A och B, där blev A = A och B = E.
      Surt för mig som får börja om från noll, men i ditt fall tror jag säkert att det blir normal validering.

    • :

      Till Julia: Jag tittade i listan över kurser som man kan höja sina betyg med. Där såg jag flera kurser som jag gjorde under min utbildning till hjälpsköterska i Colombia, kan jag få räkna dessa?
      Dessutom vill jag veta om universiteten har några andra urvalsgrupper än gymnasiepoäng och poäng från högskoleprovet?
      Kan jag använda mig av mina andra 2 utbildningar på något sätt i ansökan till ett program på universitet, även om de inte gav några högskolepoäng enligt UHR?

      Mvh Yesenia Martinez

    • Anna : Det finns också urvalsgruppen BF = för sökande med omdöme från en folkhögskola. Om du på en allmän kurs på en folkhögskola får Omdöme om grundläggande behörighet, kommer du prövas även i BF-urvalet. För övrigt, vänd dig till Antagning.se eller till personal i antagningsgruppen på just den skola (högskola eller universitet) där du vill komma in på - i vissa fall kan antagningsgrupper bevilja undantag (men så vitt jag vet så gäller det oftast att bedöma sökande som Behöriga och inte för att räkna upp deras meritvärde, men det skadar inte om du frågar dem). LYCKA TILL!
    • :

      Hej Anna! Jag har också en annan fråga. På listan över ämnen man kan höja sitt betyg med återfinns också modersmål. Kan jag tenta av modersmål spanska samtidigt som jag har betyg i Spanska 7?
      Samt vilka språk ingår i moderna språk? Kan jag t ex läsa Italienska och Portugisiska och få separata betyg i båda?

    • Anna : De höjningar av meritvärdet du kan få genom att lägga några få kurser blir väldigt små, som knappt märks. Jag kan ge dig ett exempel: vi säger att du idag bedömdes till att ha E betyg (lägsta av de godkända betygen) på alla kurser i din gymnasial utbilnding, vilket motsvarar 10.0 i jämförelsetalet vid konkurrens till svenska högskoleutbildningar. Om du läser kurser på heltid i 3 år (6 terminer) och får högsta betyget i alla dem, alltså A, då väger de studierna (nya studier på komvux eller prövningar) upp ditt E till C, och du får då jämförelsetal på 15.0 (OBS! då har du läst i 3 år på heltid och måste få A i betyg i samtliga kurser). Jämförelsetalet på 15.0 är fortfarande inte så högt... Jag försöker förklara att dina utländska gymnasiala betyg "försvinner ju inte" utan de nya betygen räknas in, Också!, alltså tillsammans med dina utländska betyg som tyvärr bedömdes lågt, vilket jag beklagar men ej kan göra någonting åt. Så förstår jag de reglerna och utifrån det vill råda dig i så fall läsa en ny gymnasial utbildning - då kan du på 3 år, 6 terminer läsa de kurser som ger dig examen från komvux och om du får A-betygen i alla kurser får du då 20.0 i jämförelsetal, som är högsta möjliga. En snabbare väg är genom folkhögskolans allmänna kurser - där du på endast ett läsår kan få omdöme om grundläggande behörighet.
    • :

      Förlåt att jag är besvärlig med mina många inlägg, men jag vill verkligen att det ska bli bra. UHR gav mig endast behörighet i 6 ämnen, och jag borde kunna få ett A och två C här i Sverige om jag läser dessa igen på Komvux + mina betyg i svenska så går det kanske fortare.

    • Anna :

      Det är Särskild behörighet du fick från UHR i 6 ämnen, antar jag. Grundläggande behörighet = fullständig gymnasial utbildning som måste vara på absolut lägst 2 år på heltid och in i jämförelsetalet=snittbetyget räknas alla kurser in, även de som inte ger särskild behörighet, utan endast grundläggande behörighet. ... Du får gärna söka läsa kurser på komvux. alla studier är bra och bland annat kan ge högre resultat på högskoleprovet. Vår erfarenhet är att man måste läsa länge och få hösta betygen, A - för att höja meritvärde du fick som bedömning på din utländsk utbildning, från UHR, för att den bedömningen väger tungt. Om du uppger vilket preliminära meritvärde du fick från UHR och vilket meritvärde du siktar på att uppnå, kan jag/vi förhoppningsvis ge dig ett bättre svar.
      Att man ställer många frågor och följdfrågor är bara bra! Vi är här för att svara på frågorna på det bästa sättet som vi förmår. Dock är vi tyvärr inte allvetande och kan också ha fel, precis som "vem som helst" kan ha fel... . Du behöver inte heller följa de råden vi ger. Du kan ställa din fråga på andra ställen, boka tid med SYV på komvux, vända dig till Antagning.se och till antagningsgrupperna på lärosätena, ta kontakt med studievägledare på flera lärosäten/institutioner - och du får sedan göra egen bedömning om vad som är framkomlig väg för dig.
      Vore jag i "dina skor" skulle jag försöka göra högskoleprovet så många gånger som möjligt + jag skulle söka till allmänna kurser på folkhögskolorna och sikta där på högsta omdöme (som är 4.0).

    • : Okej, det visste inte jag att de andra kurserna också skulle räknas in. Jag har ju inte fått någon validering eller översättning från UHR angående dessa, utan precis som du skrev endast de kurser för särskild behörighet. Detta förändrar verkligen min utgångspunkt på 10,0 och de drygt 15 jag behöver för att komma in på radiolog-programmet i Luleå.
    • Anna : vi på Fråga syv är glada om våra svar blir till hjälp! Lycka till!
    Läs alla kommentarer