Alma

    Hej! Jag vill komma in på dietistprogrammet i Göteborg och hade poängen 18.5 när jag sökte in till hälsovägledning i våras. Jag kommer nu läsa till naturkunskap 2 och göra en prövning i engelska 1 för att försöka höja mina betyg och poäng. Har sett att poängen för dietist är väldigt höga och jag är rädd att det inte kommer att räcka. Vad tror du är bäst för mig att göra för att höja mina poäng? Läsa till fler kurser på komux och sikta på högsta betyg i de kurserna? Har tex, inte läst sociologi 1 geografi 1 eller internationella relationer på gymnasiet och det är kurser jag gärna hade läst om det hjälpte mig att höja mina poäng. Eller är det bättre att läsa te.x. engelska 3 som ger ett meritpoäng? (har redan läst matte 3 och svenska 3 ) Min fråga är alltså, ska jag satsa på fler kurser och få högsta betyg i dem eller ska jag läsa kurser som ger meritpoäng? Tror inte jag kan få högsta betyg i engelska 3 men kan troligtvis få det i te.x. sociologi 1 Har även anmält mig till höstens högskoleprov men har inte studerat på 8 år så jag räknar inte med högsta poäng där. Tack för hjälpen!

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej Alma!
    Har du ett Slutbetyg från gymnasiet?
    ang. kurser i engelska: gymnasiala kurser i eng heter Engelska 5, 6 och 7.

    Bra att du anmälde dig till högskoleprovet. Du kan göra HP även på våren, igen. Det är det högsta HP-resultat som kommer gälla.

    "Tilläggskompletteringar" till Slutbetyget: alltså om du satsar på högsta betyg i Nya kurser - ger väldigt lite höjning; obefintligt lite höjning... för att alla andra "gamla" kurser som du har i slutbetyget finns ju kvar med samma betyg som tidigare och de betygen försvinner ju inte utan tynger ner ditt Jämförelsetal.
    För att höja ditt meritvärde bör du i första hand se till att du har max i merit, alltså 2,5 MERITPOÄNG. Mer kan man inte få, men max bör du ha, alltså - i första hand Läs kurser för meritpoäng.
    I andra hand försök höja betyg i de kurser som du redan har i ditt Slutbetyg (nämligen i "motsvarande kurser", för att dina gamla kurser finns inte längre... och inte alla gamla kurser har ngn motsvarande kurs, men många kurser har Motsvarande kurser och det är att Höja betygen i dem som kommer att ge dig mer vinst, förutom då att se till att du har max i merit). Se Tabell för Utbyteskomplettering.
    Att läsa nya kurser på komvux och satsa på högsta betygen är, givetvis, inte fel. Du får mer studievana och mer kunskap, men du måste läsa länge och med väldigt höga betyg för att det skulle märkas i ditt Jämförelsetalet.
    Vänligen
    Milla syv

    Studie- och yrkesvägledare