Anonym
    Hej!

    Jag går i teknik och ska söka till högskoleingenjör. Problemet är att jag har F i matte 4 och har preci betyget E i svenska 3. Därför undrar hur jag kan höja mitt betyg i dessa ämnen? Jag vill även läsa upp betygen som jag redan är godkänd i. Den utbildningen jag vill söka till kräver matte 3c, kemi 1 och fysik 2. Jag förstår att matte 4 inte är ett betyg jag behöver godkänt i för att komma in i min utbildning, men jag vill fortfarande öka chanserna för att komma genom att bli godkänd där, men även läsa upp svenska 3 osv.

    Hur gör jag då? Finns matte 4 tillgängligt i komvux? Hur lång tid tar det att läsa det från F till ett godkänt betyg om jag nu läser heltid?

    Uppskattar svar!
    • Anna : Gör även högskoleprovet, är mitt råd!

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej,

    matte 4 är en "normalstor" gymnasiekurs (på 100 poäng) som på heltid läses på fem veckor.
    Komvux brukar erbjuda matte 4.
    Det är i komvux i den kommunen där du är folkbokförd som du söker läsa gymnasiala kurser.

    Komvux brukar inte ge plats på kurser, i vilka man redan har godkända betyg i utan hänvisar till Prövningar. Prövnigsavgift är 500 kr. till prövningar förbereder man sig genom självstudier.
    Hör gärna med komvux i den kommunen där du är folkbokförd!
    Lycka till!
    ANNA

    Jag vill också råda dig att satsa på Högskoleprovet.
    Om du är behörig till den högskoleutbildning som du söker, sök den! men om du inte kommer in försök både höja betygen men även gör Högskoleprovet så många ggr du hinner. Avgift är på 450 kr per "försök", och än så länge kan man göra högskoleprovet hur många ggr man vill: det finns möjlighet att göra 2 st. per år - på våren (oftast en lördag under april) och på hösten (oftast en söndag under oktober).

    • :

      Tack för svaret! Nu undrar jag bara en sak. Min kompis sa nämligen att jag har rätt till ett omprov även fast jag tar studenten snart och har haft betygssnack. Betygen sätts om ett antal timmar, men min kompis säger att jag kan göra ett omprov under sommarlovet efter studenten i matte 4 kursen och tydligen har jag rätt till detta? Han sa även nånting om att betyget sätts i höstterminen istället då. Jag vet själv inte om detta är sant, men uppskattar gärna en förtydligande förklaring :D

    • Julia : Det är helt Olika situationer: 1. om rektor ansöker om förlängd studietid för en elev och det blir beviljat - då kan eleven läsa på sin gymnasieskolan även under nästa läsår; 2. om eleven tar ut ett Studiebevis och "tar studenten" är då eleven "färdig" med gymnasiet och det är i fortsättningen komvux eller folkhögskola som gäller. Under sommaren brukar lärare ha semester och prövningar brukar inte kunna erbjudas.
    • :

      Hej och tack för ditt svar!

      Nu undrar jag bara om betyget F i matte 4 kommer att påverka mitt meritvärde när jag söker till universitet? Eftersom jag söker in i en utbildning som inte har matte 4 som behörighet så vet jag att jag kunde ha fått ett 0,5 poäng extra i meritvärdet om jag nu hade fått godkänt i den kursen (överkurs). Eftersom jag nu har F i kursen och inte E eller högre, kommer dem då att ta hänsyn d.v.s. Räkna med detta och på så vis sänka mitt snitt eller kommer dem att räkna bort det eftersom det är överkurs?

      Tacksam för svar!

    • Milla :

      Ditt meritvärde blir + o,9 högre om du går från F till E i matte4; detta för att höjning från F till E ger även  +o,4 i Jämförelsetal. Och så +o,5 i meritpoäng.

    Läs alla kommentarer