Emilia
    Hej,
    Jag har ett meritvärde på 16 och jag skulle vilja höja mig till 19 så fort det bara går.

    Jag har 1 meritpoäng genom att ha läst engelska 7, jag började på ett nytt språk när jag började gymnasiet och fick därför inget meritvärde där. Kan jag på något sätt få ett meritvärde genom att göra en prövning i språk?

    Jag har endast 1 E som jag inte tror jag kan höja, samt två D:betyg. Resterade är C, B och ett A. Hur många C betyg behöver jag göra prövningar i för att nå mitt mål?
    Jag skulle bli jättetacksam för svar då detta stressar mig något otroligt.

    Tack på förhand,
    Emilia

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Höjning från C till A i en 100-poängskurs ger +0.2; alltså för att få + 3.0 behöver du höja betyg från C till A i 15 Kurser.

    Högre betyg i matematik ger också Meritpoäng och så moderna språk 3&4.

    Ansök om att på komvux läsa matte och moderna språk. Se om du hittar var du kan anmäla dig till prövningar i de kurser i vilka du tror du kan höja betyg genom prövning och gör också högskoleprovet så många ggr du kan.