Halima
    Hej. Jag undrar ifall jag kan höja mitt snitt genom att läsa nya kurser i komvux ? Är det möjligt eller måste jag göra prövningar för att höja mitt snitt ?

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Halima,
    för att kunna svara på din fråga måste man veta väldigt mycket mer om din utbildningsbakgrund: har du examensbevis från en svensk gymnasieskola eller diplom från IB-programmet eller utländsk gymnasieutbildning?
    I alla de olika situationerna - med olika typer av utbildningsdokument - gäller olika regler.

    Om du inte vill eller kan berätta om din utbildningsbakgrund, måste du boka tid med SYV på komvux i din kommun för att kunna få svar på din fråga.

    Vänligen
    ANNA

    • : Hej! Jag har gymnasieexamen från en gymnasieskola.
    • Anna :

      Du har rätt att söka till komvux, söka vilka kurser du vill. Men komvux brukar inte ha råd att ge plats på kurser i vilka sökander redan har godkända betyg. Har du något F betyg i ditt examensbevis, tror jag, att du kommer få plats på just den kursen på komvux; och kurser i vilka du redan har godkända betyg - tror jag - du kommer få svar PLATSBRIST, men sök och vi håller tummarna (ibland händer det att komvux tar in även på redan godkända kurser, om de har lite pengar kvar i budgeten... man ska hålla tummarna och hoppas på tur! men i 99,99 procent av fallen gäller det att göra Prövningar).

    • :

      Hej! Tack för svaret. Jag undrar också ifall jag kan läsa extra kurser på komvux för att höja mitt snitt, är det möjligt?

    • Anna :

      ang. läsa Nya kurser på komvux
      ...kurser (betyg i dem) som inte ingår i ditt examensbevis - kommer att räknas in Endast om just de kurser krävs för Särskild behörighet till just den högskoleutbildningen som du söker; eller om de ger Meritpoäng. Om vilka kurser som ger meritpoäng för dig med examensbevis, var god se - gymnasieguiden.se/informeras/merit.

    • :

      Hej, så innebär det att kurserna kommer inte räknas in i mitt snitt ifall det inte krävs för behörighet för den högskoleutbildningen jag vill söka till?

    • Anna : Ja, om du menar Nya kurser, som inte redan finns i ditt examensbevis; för att kurser som finns i ditt examensbevis (alla utom U-kurser, utökade, som är markerade med "U" och GA, gymnasiearbete) räknas in i ditt jämförelsetal. Sedan plussar man på Meritpoäng (om man har några) - och kurser för meritpoäng, även om de ej finns i examensbeviset, utan på ett separat "papper" räknas också in i ditt jämförelsetal....
    • Anna : ... du kan alltså inte "bli av" med lägre betyg i kurser som redan finns i ditt examensbevis på annat sätt än genom att få Högre betyg i dem (vilket man gör - om betygen redan är godkända - genom prövningar). Är du redan nu är helt och fullt behörig, kan snabbaste vägen in på din drömutbildning ligga via Högskoleprovet.
    Läs alla kommentarer