Fanny

    Hej jag vill höja mitt jämförelsetal men har redan full merit så funderar på att läsa till matte 3. Men då undrar jag om det kommer att adderas till mitt jämförelsetal i betygsgrupp ett eller i betygsgrupp 2, eller båda? Sen undrar jag också om den kursen kommer att räknas in om jag söker en utbildning där matte 3 inte behövs för behörigheten? typ socionom. Kan man annars höja sitt jämförelsetal på något sätt förutom högskoleprovet?

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej Fanny,
    om du redan har "full merit" - alltså Max meritpoiäng, som är 2,5 då kan du inte få fler meritpoäng; betyget i matte 3 kan dock räknas in (i ditt "snitt"/jämförelseta) men endast om du får högre betyg i den kursen än ditt jämförelsetal, för att det i så fall skulle höja ditt meritvärde. I annat fall kommer inte betyget i matte 3 påverka, alls. Det blir som om du inte skaffade dig betyget i matte 3.
    Exempel 1: vi säger att du har alla B-betyg i alla kurser i ditt examensbevis (betyget i GA, gymnasiearbete, räknas inte in) och med det Jämförelsetal på 17.5 (vi bortser här från meritpoängen... för att du, annars, har meritvärde på 20.0 när man har räknat in meritpoängen: 17.5 + 2.5 = 20.0);
    ... så Jmt-tal har du på 17.5. Du läser matte 3 och får betyget A, vilket är högre än ditt "snitt", för ditt snitt i vårt exempel är på B-nivå; i så fall räknas betyget i matte 3 in och ditt nya jämförelsetal blir 17.6. OBS! betyget i matte 3 får räknas in pga den kursen "i princip" ger meritpoängen... skulle du skaffat dig betyget i t.ex estetska kurser, eller i historia 2 eller i Samhällskunskap 3 - då skulle inte de betygen kunnat räknas in pga de i princip inte ger meritpoäng.

    Exempel 2: under samma förutsättningar som i Exemplet 1, men du får C i betyg i matte 3, vilket är lägre än snittet - då räknas inte matte 3 in, pga det skulle sänka ditt meritvärde. Men om du skulle söka till utbildningar som Kräver matte 3 för särskild behörighet (ex. fastighetsmäklar- eller ekonomiprogram) då kommer matte 3 räknas in pga du utan den kursen inte är behörig till just de utbildningar. Det kvittar i så fall om inräkning av matte 3 skulle höja eller sänka ditt meritvärde.
    *****
    Ang. Betygsgrupper BI och BII:
    om du på ditt exam.bevis är fullt behörig prövas du med det meritvärde du har på ditt exam.bevis i BI
    och om du genom komplettering höjer ditt meritvärde, prövas du samtidigt med det högre meritvärde i BII (detta samtidigt som du med lägre meritvärde prövas i BI).
    *****
    Ang. högskoleprovet
    Resultat av HP har inget mer meritvärde att göra.
    Har man ett giltigt resultat från HP, prövas man med det resultatet (om man, för övrigt, är BEHÖRIG) - i HP-urvalet. Högskoleprovet befriar inte från kraven på grundläggande eller särskild behörighet.
    *****
    Hur kan man höja sitt meritvärde, om man redan har max i meritpoäng?
    I första hand genom att höja betygen i de kurserna som ingår i examensbeviset. Det är - för det mesta - PRÖVNINGAR - som är ett realistisk alternativ, detta för att komvux brukar inte kunna ta in för "omläsning"/konkurrenskomplettering.

    I andra hand är det att läsa kurser som "i princip ger meritpoäng" - alltså högre kurser i matematik, moderna språk och engelska 7 men då måste man få högre betyg i de nya kurserna än "snittet" av de betygen man har i sitt exam.bevis ("snittet" är detsamma som Jämförelsetal). Får man samma betyg än snittet eller lägre, kommer inte det påverka; alltså man kommer inte sänka sitt meritvärde.
    Det är ofarligt att läsa nya kurser på komvux för att antingen så påverkas inte meritvärde eller så höjs det.

    Hoppas mitt svar blir till hjälp!
    Julia syv