Benjamin
    Hur illa är det att ha jätte många D och några E när man ska söka till Högskola eller Universitet? Får höra konstant att jag inte kommer komma in på många linjer(går mitt sista år på gymnasiet) Har inga F i alla fall

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Alla behöriga sökande konkurrerar om utbildningsplats men om det är färre behöriga sökande än platser, tas alla in, oavsett hur höga betyg de har.

    Tomma platser brukar finnas ex på lärarutbildningar (tyvärr).

    Vill man komma in på en populär utbildning men har låga betyg, rekommenderar vi att göra högskoleprovet och då prövas man även i HP-urvalet. Just nu och till 1febr 2019 pågår anmälningsperioden till högskoleprovet som äger rum 6 apr 2019.

    Studie- och yrkesvägledare