Loulia
    Hej!

    Jag har utländsk gymnasieutbildning med totala poäng 18,35 (räknas redan med merit poäng som jag fick). och grundläggande ämnena SVA och Eng. Som jag läste blir mina poäng 18,45. Och det har jag redan matte 3 och 4.

    skulle gärna söka till dietistprogrammet men mina poäng räcker inte och jag behöver en poäng till.

    Så undrar om det räknas matte 3 och 4 som merit poäng, vilket innebär att kunna höja mina poäng en poäng till, så länge matte 3 och 4 är INTE behörighet för att söka till dietistprogrammet.

    Undrar också om jag kan höja meritvärde genom att läsa några kurser.
    Ex: nuförtiden läser jag barnskötarutbildning som innehåller två kurser bl: Pedagogiskt ledarskap och kommunikation. De här två kurserna ingår också i listan av UHR för att höja meritvärde.
    Så undrar om jag kommer att få ett bra betyg på de två kurserna får jag i så fall en chans till att höja mina poäng. Eller det är helt nåt annat och räknas bara som kurser som ingår i en hel utbildning.

    Obs: tänker inte att göra högskoleprov.

    Med vänlig hälsning,

    Loulia