Noor
    Hej!
    Det här drömmer jag om att få uppleva i framtiden...
    Få ett jobb (kontorjobb) asså du vet sådära kostym klädsel (skjorta kjol m.m.) elegant hög inkomst villa barn du vet sånt lyxliv, jag vet att det låter töntigt och att det är såklart många som vill leva ett lyxliv.
    Men flygvärdinna då, jag älskar att resa, och de har ju kostymklädsel och många andra fördelar som passar min typ, men det enda som får mig att avstå är rädslan som alltid slår tanken....mycket större risk för dödsfall?

    - om man vill jobba med inredning vilken linje och program ska man välja?

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Noor!

    Om du vill, kan du läsa om yrke Flygvärdinnawww.framtid.se och där ser du att det går bra att gå på ett valfritt gymnasieprogram (man måste, alltså, skaffa sig gymnasietkompetens men det är av mindre vikt - på just vilket program). Därför blir det en senare fråga - om du efter gymnasiet skulle vilja bli en Flygvärdinna. Det som är meriterande för en blivande flygvärdinna är språkkunskaper (framföralllt i engelska) i så många språk som möjligt, kunskaper i att ge första hjälpen vid behov och flexibilitet vad det gäller arbetstiderna (för att flygplan flyger dygnet runt alla dagar på året). Men det är de sakerna som även är meriterande i nästan alla andra yrken och i olika livssituationer (allmänt).

    Du kan alltså välja till gymnasiet utan att tänka på Flygvärdinna-yrket och ta upp den frågan senare (t.ex om 3 år).

    Din andra fråga gäller tt jobba med Inredning och vilken utbildning på gymnasiet som passar bäst för det. Men det är en mycket svår fråga att svara på, för att man kan jobba med inredning på många olika sätt. Jag föreslår att du läser på om olika yrken och där kan du också se vilken gymnasial utbildning som rekommenderas:

    Inredningsarkitekt

    Inredningssnickare

    Tapetserare

    Butikskommunikatör

    Designer

    Grafisk formgivare

    Sömmerska

    Rekvisitör

    Mönsterkonstruktör

    Jag hoppas mitt svar blir till hjälp för dig!

    Lycka till med ditt gymnasieval!

    ANNA