Aris
    Jag har svensk gymnasieexamen (Cederbladsskolan i Uppsala), har studerat i två år vid Uppsala Universitet (Historia som jag ej fullbordat) och 1983 tog jag modersmålslärare examen i Stockholms Universitet.
    Nu vill jag bli ämneslärare i svenska språket för SFI.
    Är det möjligt att studera på distans? Och i så fall hur ska jag gå till väga?

    För tillfället vistas jag i Grekland.
    • Milla : Du har stora möjligheter att få jobb som obehörig lärare. Är du säker på att du vill studera?

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Presentationen Sfi-lärare>> förklaras det vilken utb krävs för att bli behörig. Men jag tänker så här: om du är 65 år, kanske kan du i stället söka jobb direkt.

    Jag tänker på ex arbetsgivarens inställning på att anställa någon som är närmare 70 år - när du blir klar och får din legitimation, om det samtidigt samma jobb söks av yngre lärare som dessutom är behöriga i flera ämnen plus att då, om några år, blir kanske behovet av just sfi lärare mindre än tillgång på behöriga lärare i det ämnet och då kan det tyvärr bli så att du läste ”i onödan”...

    Missförstå mig rätt: jag ger min uppriktiga åsikt nu men det är bara vad just jag tycker. Du får givetvis söka plats på kurser och läsa om du kommer in. Och sedan söka jobb... men du kan också troligtvis få jobb mycket snabbare och börja tjäna pengar redan inom kort.

    Studie- och yrkesvägledare

    Ansökningsperiod till vt-19 på högskolenivå börjar 15 sept 2018 och då kommer att sökbara högskoleutb finnas på www.antagning.se

    • : Tack för ert hederliga svar!
    • Milla : Vi på fråga syv är glada om våra svar blir till hjälp!