Jamila
    Hej!
    Jag har sökt massa program som jag vill läsa på universitet nu till våren 2019.
    Det är så att jag läser svenska 2 just och blir klar den 30de november. Sista kompletterings dagen är 3de december då jag måste ha svenska 3 också.
    Finns det nån slags pröving jag kan göra på svenska 3 innan den 3de december eller nån snabb kurs via hermods eller komvux?

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Du får anmäla dig till prövningar i vilka kurser som helst om du hittar var prövningsanmälan är öppen. Dock har man mycket små chanser att klara godkänt nivå i en kurs som man inte har läst; risken att få F är mycket stor. Ang.snabbkurs: på heltid läser man svenska 3 på fem veckor. För att komvux ska bereda plats på svenska 3, vill de se godkänt betyg i svenska 2 först ....

    Studie- och yrkesvägledare
    • : Är det möjligt att jag hittar en öppen prövningsanmälan just nu?
    • Anna : Mycket-mycket tveksamt att du skulle hinna få betyg senast 3 dec. - Detta för att anmälan och betalning till prövningar - måste man göra Oftast Minst 4 veckor innan första prövningstillfälle och sedan ligger muntlig prövning ca 2-3 veckor senare än skriftlig prövning - så mellan anmälningsdagen och dagen då man får prövningsbetyg går det ca två månader och detta om allt flyter på... Så om du skulle anmäla dig idag, så skulle jag gissa på prövningsbetyg tidigast i mitten av januari /detta även pga jul- och nyårsledigheter/. Att du skulle hitta ngt. prövningstillfälle som ligger så pass nära så att du skulle hinna få betyg senast 3 dec., bedömer jag som osannolikt.