Linnea

    Hej! Jag går sista året i ekonomilinjen och tar snart studenten. Jag har ganska bra betyg , kommer gå ut gymnasiet med ungefär 20 i snitt i betygen. Jag vill ändra inriktning helt och plugga till läkare, hur går jag till väga? Jag vet att jag måste läsa till särskild behörighet, var gör jag detta? Och sedan när jag har behörigheten är det nog svårt att komma in på mina betyg då kraven är väldigt höga, är det större chans att komma in via HP? Hur många accepteras via HP? Och kan man plugga sig till ett bra poäng på HP? Mvh Linnea

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Linnea,
    jag råder dig göra högskoleprovet vid varje tillfälle som ges (2 ggr om året) med början av nästa provet - på våren 2020; även om man inte tränar, så brukar man få högre HP-resultat nästa gång man gör provet...
    ****
    Du måste bli BEHÖRIG för att resultat från HP befriar inte från kravet på att vara behörig.
    Om du får examen från ekonomiprogrammet, får du samtidigt grundläggande behörighet.
    Men du behöver också Särskild behörighet. Du kan plugga på komvux - fysik1a och 2; kemi 1och2; biologi 1 och 2 samt upp till matte 4.
    Du kan också söka till naturvetenskapliga basår på högskolenivå; och du kan även samtidigt söka till folkhögskolorna; och ännu ett alternativ är självstudier och prövningar.
    Alla de vägar som jag beskriver ovan kan leda till att du blir behörig.
    Sök till komvux, till basår på högskolorna, utbildningar på folkhögskolorna - samtidigt. Det är oberoende antagning och du kan få flera platser och i så fall kan du välja sen.
    Det finns alltså inte ngn garanti på att få utbildningsplats, därför är det fördelaktigt för dig att söka till olika ställen samtidigt.
    Till komvux söker du i den kommunen där du är folkbokförd. Ta reda på när ansökningsperiod på just din komvux blir. Tidigast kan du börja läsa - Sommarkurser, om din komvux erbjuder det. Annars från höstterminen 2020. Ansökningsperiod till HT20 på komvux kan ligga redan i mars-april.
    ***
    Till naturvetenskapliga basår på högskolenivå söker du på www.antagning.se under 16 mars - 15 april 2020.
    ***
    Till folkhögskolorna brukar ansökningsperioder ligga under våren - kan vara olika för olika folkhögskolor. Du bör söka till Naturvetenskapligt kompletteringsår på en valfri folkhögskola (du är inte bunden till den kommunen där du är folkbokförd; fhsk utanför stora städer brukar ge möjlighet bo på internat/studerandeboende nära skolan).
     Just nu ser jag 10 st. Nat.vet.kompletteringsår på folkhögskolorna. Se listan på folkhogskola.nu/sok-kurser/halsa--miljo--natur/naturvetenskap/naturvetenskaplig-komplettering/HT2020