Valentina
    Hej SYV!

    Jag heter Valentina, 16 år gammal och går i 1an och jag har bytt program från NA till Sam pga nya yrkessinrressen!

    Min fråga är, hur kan jag i framtiden bli riksdagsledamot?? Jag får inte riktigt nått svar genom Google.

    • Vilken utbildning krävs det?
    • Vad bör jag välja för inrikting / nytta kurser?
    • Vilket program ska jag välja i universitet?
    • Hur gör jag gör rak för att helt enkelt inrikta mig själv för att bli riksdagsledamot? (Ja, jag vet att man ska vara myndig osv, men hur tar man sig till väga)
    • Är det en omöjlig resa?
    • Vad ligger lönen för en kvinna?

    Jag är sååå intresserad av politik och ta en del av att påverka styret / representera folkets frågor och åsikter!!

    Jag är tacksam för ett svar :)

    MVH / Valnetina
    • : Jag menade nyttiga kurser* i punkt två.
    • Mikael : Tack för förkIaringen. Jag skriver nu ett svar tiII dig. :)
    • Mikael : Läs så många Samhällsvet kurser som möjligt!

    1 Svar

    Mikael SYV på FrågaSYV

    Hejsan,

    kika gärna på yrkespresentation PoIitiker>>> - man går med i ett poIitiskt parti vars värderingar man deIar.

    Det är en Iång väg att gå - innan man eventueIIt kan bIi invaId in i riksdag och Iönenivåer kan ändras mycket på den tiden som det tar för dig från "idag" och tiIIs den dagen du kan komma in i riksdag. Ang. Iön för män och kvinnor - så borde det inte finnas någon skiIInad. Tanken är att män och kvinnor ska ha Iön oavsett kön, endast pga sin kompetens.

    tips: i åk3 måste du skriva Gymnasiearbete som måste också bIi Godkänt för att du ska uppfyIIa kraven för examensbevis. Om du redan nu börjar samIa materiaI om riksdag och riksdagsIedamot som ett "yrke" och fakta runtomkring den probIematiken - så har du sedan Iätt att få ihop ditt gymnasiearbete i åk3.

    Prata med din Iärare i SamhäIIskunskap. Fråga vad hen kan rekommendera för "Iäsning" (böcker, artikIar mm) om riksdag och riksdagsIedamöters jobb - du kan sen tipsa oss om det också, så att vi också Iär oss mer inom det område!

    HäIsningar

    MikaeI SYV