Sandra
    Hej!
    Jag planerar att läsa fristående kurser för att kunna sätta ihop till en kandidatexamen med svenska språket som huvudämne. Jag är dock inte säker på vad jag vill göra efter mina studier och därför vet jag inte riktigt vilka kurser jag ska ha med i min examen förutom 90 hp i ämnet svenska. För att bara nämna något om vilka banor jag funderar i nu så är korrekturläsning något jag tänker vore kul att jobba med i framtiden, jag tycker att det vore kul att lära mig lite webbdesign (typ html och css), och jag tycker att flerspråkighet och andraspråksinlärning är intressant (dock ej intresserad av att bli lärare). Jag skulle såklart kunna välja att bara utgå från det jag tycker är intressant, men jag vill ju ha en examen som känns "seriös" och verkligen kan leda till något. Den ska ju gärna inte vara alltför smal men samtidigt inte heller för spretig. Har ni något tips på hur jag kan tänka när jag kollar efter kurser? Dels generellt kring hur man bör tänka när man väljer kurser till en examen, dels om ni har något mer specifikt tips på vad jag skulle kunna välja för ämnen utifrån t.ex. att jag skulle vilja jobba med korrekturläsning. Jag har kollat ganska mycket på de olika universitetens hemsidor efter vilka kurser (framför allt distanskurser) som finns, men känner att jag skulle behöva lite råd för att komma vidare i tankarna nu.
    Tack på förhand! /Sandra

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Sandra,

    det finns (på gott och ont) inga strikta regler om vad för utbildning som krävs för att kunna joba som Korrekturläsare eller Lektör. Det är de uppdragsgivare som du lyckas hitta, som ska ge dig uppdrag som antingen tror på dig, din utbildning, din förmåga att göra ett bra jobb och vill ge dig uppdraget eller så väljer hen/de någon annan att ge uppdraget till.

    Din tanke på att läsa kurser som du tycker är roliga/intressanta är inte alls så dum, faktiskt! Detta för att det som man tycker om att göra blir man ofta bra på! och inom de yrken du är intresserad av behöver man vara mycket duktig för att ha en chans till att kunna försörja sig på... konkurrensen är hård och det är endast ett mindre antal Korrekturläsare odh Lektörer som kan försörja sig genom de yrken; de flesta får ett uppdrag lite då och då, men för att kunna betala räkningar, måste jobba med annat - ex. som språklärare eller med någonting som ej har med språk att göra, över huvudet taget.

    Att sätta ihop en kandidatexamen som "känns seriös" skriver du... och jag tror jag förstår varför du kom på den tanken; men det är också så att olika människor kan ha vitt skilja uppfattningar om vad seriöst/flummigt är och det går inte att tillfredställa alla de olika människor som i framtiden ska tycka och tänka om din utbildning - någon ska tycka "si" och en annan "så"... därför tycker jag det är "lika bra" att "gå på" det som du tycker är intressant att läsa.
    Just för att Sätta ihop till en kandidatexamen, då är det det lärosäte där du ska läsa "kandidatkurs" som bestämmer vilka kurser, förutom ditt huvudämne, som kan ingå. Och du kan få olika svar på olika högskolor/universitet; sedan är det inte helt nödvändigt att du just ska ta ut kandidatexamen. Du kan också bara nämna alla de kurser du läste i din CV och få lika många eller lika få korrektur-läsnings uppdrag som med kandidatexamen. Det låter givetvis bra med "kandidatexamen" - men det finns inte några garantier på att få uppdrag bara för att man har tagit ut kandidatexamen. Så, du kanske ska behöva välja mellan att läsa kurser som ska ge dig möjlighet att ta ut kandidatexamen snarast möjligt och vilka kurser det är - måste du fråga på det lärosäte där du vill ta ut kandidatexamen; eller läsa de kurser som du tycker är mest intressanta för dig. Förhoppningsvis går det att kombinera! Jag hoppas att du ska kunna ta ut kandidatexamen helt eller i huvudsak bestående av de kurser som du är mest intresserad av!

    Vänligen och lycka till!

    ANNA

    • : Stort tack för svaret! Det jag känner vore fördelen med att faktiskt ta ut en kandidatexamen är dels att jag får möjligheten att bygga på med en magister eller master om jag vill, dels att jag tänker att det i alla fall inte borde vara en nackdel i jobbsökande att det blir lättare att få in sin kompetens på ett översiktligt sätt i sitt CV, om du förstår vad jag menar? Huvudämnet och studiernas omfattning syns tydligt, och sedan kan man lätt lägga till vilka andra kurser som har ingått. Men förstår att det säkert kan funka även att bara skriva in alla kurser i CV:t.
    • : Med att examen ska kännas "seriös" menade jag att jag vill att det ska kännas genomtänkt, och att jag ska ha fått tillräckliga kunskaper i det som är relevant, så att inte alla kurser utanför huvudämnet är helt spridda. Eller behöver det inte vara negativt? Liksom, är det bättre att ha 90 hp i svenska och sedan kanske 30 hp i något närliggande huvudområdet och 60 hp i ett annat ämne, än att ha 90 hp i svenska och sedan välja så många olika ämnen som möjligt till de resterande poängen? Har du någon uppfattning om vad arbetsgivare generellt sett brukar värdesätta?
    • Anna : Arbetsgivare värdesätter duktiga medarbetare som ej kräver hög lön, som är beredda att ta "timmar vid behov" och inte kräver några löneförmåner. Men det är annars väldigt olika... det finns givetvis justa arbetsgivare, men de kan också gå i konkurs, när de betalar vad det kostar och har inte råd att ha sitt företag kvar... suck. :( Inom det område som du är intresserad av finns ej strikta krav. Arbetsgivare går ofta på "känsla", på rekommendationer av folk som de känner sedan innan och litar på... och så är det mycket tur/otur och att ha viljan och förmågan att "slå sig fram". Det finns tyvärr inga garantier.