Ella
    Hej! Jag går just nu i nian och ska alltså börja gymnasiet till hösten. Jag har det ganska lätt för matte och har under 8an och 9an jobbat i egen takt i våra matteböcker, som jag gjort klart och "tentat av" efter ca 1-2 månader. Därför har jag jobbat vidare och gjort klart böckerna för gymnasiekurserna 1c, 2c och 3c, och funnit dem relativt lätta att förstå med lite hjälp av läraren. Jag undrar därför hur jag bättre kan utnyttja mina förkunskaper nästa år i gymnasiet och kanske fortsätta jobba vidare i min egen takt, eller på något vis ta kurser utöver det som erbjuds vanligtvis. Jag har övervägt spetsutbildning, dessvärre är ingen skola som erbjuder det i matte är någon som jag riktigt är intresserad av att gå på. Att tenta av kurserna har jag också funderat på men då kanske jag missar chansen att få A, och så uppstår det såklart problem med CSN kan jag föreställa mig. Ska jag bara ta kurserna som vanligt i den vanliga takten, eller finns det något sätt där jag kan lära mig utöver gymnasiekurserna, och inte bara hemma i en bok?

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Ella,

    det är jättebra att du är duktig i matte och har redan gått igenom det avancerade spåret matte 1c-3c!

    Synd att du inte finner spetsutbildning i matte ett attraktivt alternativ. Med din mattebegåvning passar spetsutbildning i matematik, tycker jag.

    Som svar på din fråga: du har en särbegåvning i matte. Skolorna i Sverige måste ta hand om särbegåvade barn och ungdomar och se till att deras begåvning får näring och kan utvecklas. Exempel på det ser vi på din nuvarande skola - du fick särskild handledning av din mattelärare. Så bör det gå till. Men tyvärr så kan man inte bara "kallt räkna med det". Du har haft tur med din grundskola och din mattelärare.
    Vi får hoppas att du får lika mycket tur med din gymnasieskola och din mattelärare på gymnasiet. Verkligheten är dock, tyvärr, sådan att många lärare är obehöriga, även på gymnasiet. Det är lärarbrist i hela landet. Om du på den "vanliga" gymnasieskolan (dvs den som inte erbjuder Spetsutbildning i matematik) får en behörig eller en obehörig lärare i matte är det slumpen som avgör. Hur din särbegåvning kommer att hanteras på din "vanliga" gymnasieskola vet vi inte. Skola "bör stödja" särbegåvade elever, men det står inte någonstans exakt Hur. Rektorns bedömning gäller. Rektorerna är överhopade med diverse olika problem, inklusive lärarbrist och en tajt budget. Rektor kan delegera ansvar till din mattelärare. Och hur matteläraren kommer att hantera din särbegåvning vet vi inte. Förhoppningsvis blir det bra, men det kan inte jag lova dig, för jag vet inte hur det blir.

    Du känner förhoppningsvis www.matteboken.se och att Mattecentrum driver mattestugorna, där du både kan få hjälp med högre kurser i matematik och du kan samtidigt också bli volontär och hjälpa andra, mindre begåvade inom matte, elever. Om du får otur med matteläraren på din gymnasieskola, kan du i så fall kanske bedriva fortsatta självstudier i matte + få handledning i en Mattecentrums Räknestuga /det är gratis/.

    Se också info om Mattekonvent i Sthm.>> som äger rum den 8 maj 2017. Besök det evenemanget, är mitt råd; där kommer du förhoppningsvis träffa likasinnade, matteintresserade.

    Jag hoppas att någonting i mitt svar blir till hjälp för dig!

    Lycka till med matten och med andra studier!

    ANNA