Oscar
    Jag hade behövt prata med en SYV för att få lite tips om vilka utbildningar eller yrken som kanske hade kunnat passa mig som person. Jag tog studenten förra sommaren och har inte en aning vad jag vill syssla med i framtiden, vem ska jag vända mig till för att få kontakt med en SYV? Kommunen jag bor i eller högskolor/universitet i min närhet?

    1 Svar

    Liselotte SYV på GymnasieGuiden

    Hej Oscar!

    Vilken bra fråga du ställer! Det är många i din situation: slutade på gymnasiet och vill prata med en SYV och inte vet vart de ska vända sig!

    Och det finns flera olika möjligheter:

    1. på Komvux i den kommunen där du är folkbokförd

    2. om du vet på ett ungefär att du t.ex vill läsa på ett Universitet - då kan du boka tid på Central studievägledningen på högskola/universitet när där du bor

    3. om du vet att du helst vill börja jobba snarast - på Arbetsförmedlingen (AF har Arbetsvägledare, som ofta är behöriga SYV eller i alla fall har erfarenhet av vägledning). AF kan kräva att du är inskriven som arbetssökande för att få hjälp på arbetsförmedlingens kontor. Men du kan givetvis fråga om det skulle gå bra att prata med en arbetsvägledare även om du inte är inskriven. Du vill ju på sikt ändå få jobb, antar jag. Även om det ska gå "via studier" och det är det du säger till Arbetsvägledaren på AF i så fall. :)

    Bästa hälsningar och lycka till!

    Liselotte Syv

    Liselotte