Omar Khaled
    hej!
    jag var utomlands med mina föräldrar min pappa hade jobb i Egypten därför vi flyttade där min nu vill jag tillbaka till Sverige och försätta studera där jag har klarat andra år på gymnasiet och har betyg på där från Egypten och jag har ett slutbetyg från grundskolan också från Egypten men nu vill jag fråga om jag har kommit tillbaka till Sverige ska jag börja om igen från första år i gymnasiet eller jag ska gå vidare för tredje år jag vet att jag måste läsa svenska först jag menar efter jag har läst klart ska jag börja om från första år eller gå vidare till tredje år ??

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej Omar!

    Det är svårt att ge ett definitivt svar på din fråga för att det beror på flera olika saker:

    1. hur många år sedan är det du läste i Sverige sist?

    2. hur mycket svenska minns du och hur snabbt du kommer att läsa tillräckligt med svenska språket för att läsa på gymnasienivå?

    3. vilket yrke>> är du intresserad av?

    Jag ser att du idag är 18 år. Frågan är när fyller du 20 år - vilket kalenderår som du blir 20, alltså? Detta är viktigt därför att det i Sverige är så att från 1 juli det kalenderår som du fyller 20 år tillhör man Komvux (och inte gymnasieskolan längre) - om du inte hinner påbörja gymnasial utbildning på gymnasieskola i Sverige innan 1 juli det kalenderår som du blir 20 år, vänder du dig till komvux i stället. På Komvux läser man enskilda kurser eller så läser man Yrkesutbildning, t.ex till Elektriker eller till Kock, eller till Undersköterska, då läser man på komvux inte så mycket svenska, engelska och matte, utan mest bara yrkeskurser. Yrkesutbildning på komvux kan ta från en termin till tre terminer (t.ex till Kallskänka läser man på en termin, till Kock - på två terminer och till Undersköterska eller Elektriker - på tre terminer /oftast i alla fall men snabbvariander/intensiva paket finns ibland också att söka plats på, då går det snabbare).

    Berätta mer, bland annat uppge under vilket kalenderår du fyller 20 år - för att jag ska kunna ge dig ett bättre svar!

    Bästa hälsningar

    Julia SYV

    • : 1.10.2017 jag ska vara 20 år men alltså jag vill försätta gymnasium för att jag vill försätta till universtet och läsa taransport. men nu frågan är om jag ska var i komvux skulle jag kunna läsa till universtet och gå på universtet?
    • : och om jag har klarat läsa svenska före att jag blir 20 i villket år på gymnasium ska jag vara ?? ska jag vara på den tredje år för att jag klarat i Egypten till andra år w och har betyg på det eller jag ska gå från första år ??
    • : jag har läste i Sverige från class 4:an till 8:an
    • Julia : Vill du läsa på gymnasiet med undervisningsspråk Svenska eller kan du tänka dig läsa på Engelska? Om du kan tänka dig läsa på engelska, kanske IB-programmet är bästa lösningen för dig.
    • Julia : Du kan kontakta Antagningskansliet i Karlstad, här ser du kontaktuppgifter http://antagningskanslier.se/?s=Karlstad&lan=&kommun=
    • : Hej jag vill boka tid med er.
    • Milla : Var god maila ditt önskemål om att boka tid till [email protected]
    • : Jag har mailat [email protected] för att boka tid med SYV för att jag ska vara i Karlstad den 20 september men de sa till mig att det finns ingen SYV i Karlstad just nu !!
    • Anna : Se här http://www.karlstad.se/Utbildning-och-barnomsorg/vuxenutbildning/Studievagledning/ Vägledningstorget i Karlstad. 20 sept är en tisdag och de har öppet från kl.10-15; Adress: Alen, Karlbergsgatan 2 A. Du bokar tid via e-post till: [email protected]
    Läs alla kommentarer