Melwin
    Hej!
    Nu är det så att jag läser det sista året på gymnasiet på en yrkesutbildning med grundläggande högskolebehörighet som jag känner är helt fel för mig.
    På grund av personliga problem så har jag inte skött skolan så bra heller, jag har sammanlagt 11 st F, 2 f i Svenska 1 och 2 samt ett streck i ett annat ämne.
    Så även om jag pluggar för fullt och får godkänt i ämnena som är kvar så får jag ingen gymnasieexamen och där med ingen grundläggande behörighet till högskolan.
    Och jag undrar nu om det är möjligt att välja de kurser jag vill på komvux så att jag får en gymnasieexamen och behörighet, eller måste jag läsa de kurser som ingår i min studieplan på den utbildningen jag går på?

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV
    Hej Melwin!
    På Komvux behöver du inte läsa samma kurser som ingick i din Studieplan på gymnasiet, i alla fall inte alla de kurser.

    På Komvux finns det inte "program" i samma upplägg som på gymnasiet. Det räcker också med lite färre poäng (100 poäng färre, som motsvarar en normalstor kurs). Du kan på Komvux välja läsa mot högskoleförberedande examen eller mot Yrkesexamen men du måste göra Studieplanering med SYV på Komvux.
    Tyvärr så kan du inte garanterat veta att du kan läsa på komvux. Varje kommun har en viss budget och sökande till Grundskolekurser prioriteras och sen kan pengarna - tyvärr - vara slut och de som söker gymnasiala kurser kan få ett Nej och så får man söka till nästa antagning - men pga gymnasiet är ej en obligatorisk skolform, så kan det faktiskt bli så (i värsta fall) att man ej får läsa alla kurser som man vill och i absolut värsta fall - inte får läsa alls.

    Budgetläge kan också ändras från år till år och från termin till termin.
    Därför om du garanterat vill få gymnasiekompetens och fullständig examen - så kan det vara fördelaktigare för dig att nu, snarast, byta till ett annat program till åk2 (eller t o m till åk1) eller kanske få lov av rektor på ditt program att gå om ett år - dvs byta "ner" till åk2 på samma utbildning som du läser nu (eller t o m byta ner till åk1) - du blir klar med gymnasiet ett eller 2 år senare än det (från början) var tänkt, men det kan vara värt det.

    Ett annat bra alternativ: om du kan få jobb direkt efter detta läsåret och du tar tjänstledigt för studier (i fall du får plats att läsa på Komvux) eller om du jobbar och läser på Komvux samtidigt.

    Vilken kommun är du folkbokförd?
    Detta frågar jag för att se info på din kommuns hemsida - om vad som finns på Komvux i din hemkommun.
    Vill du inte svara på frågan - i vilken kommun du är skriven, ta själv kontakt med Komvux i din kommun och fråga:
    1. när ansökningsperiod blir till kursstart höstterminen 2016?
    2. du kan också fråga om komvux i din hemkommun erbjuder sommarkurser och om du i så fall kan läsa en sommarkurs?
    3. du kan också fråga om hur stor chansen är att du får plats på kurser?
    4. be att få tid att träffa SYV på Komvux för att göra preliminär studieplanering.

    Bästa hälsningar och lycka till!
    ANNA

    • : Okej tack för svaret, jag är folkbokförd i Huddinge kommun.
    • Ludmila : Här får du länk till Vux i Huddinge http://www.vux.huddinge.se
    • : Tack!
    • Anna : Vänd dig till KomVux i Huddinge men hör av dig till oss om du har någon mer generell fråga! Lycka till!
    Läs alla kommentarer