Elev
    Hej.
    Nu är det såhär att jag har valt klara södra som mitt förstahandsval men nu i efterhand vill jag byta till klara norra men har inte de på någon av mina val. Jag känner att Jag gjort ett misstag och mår dåligt över det. Om Jag inte trivs i klara södra efter att ha gått där några dagar finns det möjlighet att byta? Alltså om Jag mår dåligt över det. Min syv hjälpte mig inte alla och det kändes inte som att hon var kunnig inom ämnet så Jah valde fel gymnasium och linje. Jag vet inte hur jag borde göra och Jag känner att klara norra är rätt för mig. Vet du hur många reserv platser som finns till klara norra ?
    • Elev : Kan rektorn lägga till flera platser om det behövs
    • Liselotte : Jag förstår inte riktigt vad du menar... ? - Gymnasieskolorna tar över antagningen själva - i Stockholms län /tror jag/ det är från 14 augusti... men de måste ta elever från Reservkön, de elever som sökte i tid och är behöriga. Om du syftar på "överintag" - så kan det ibland göras. men oftast är det i så fall att Utbildningsförvaltningen "tvingar in" en elev när elevens familj flyttar in till staden oväntat /ex. om förändrarna fick jobb eller fick placering, som flyktingar, i en ny kommun - och på så sätt kunde inte elven söka i rätt stad i tid.../.

    1 Svar

    Liselotte SYV på GymnasieGuiden

    Hej Maria,

    ALLA behöriga sökande ställs i Reserv. Det kan bli hur många som helst...

    dvs om man söket till en gymnasieskola i första hand men betygen är för låga för att bli Antagen, ställs man i reserv. Det finns inte ngt. begränsat antal "reservplatser" utan alla behöriga till utbildningen sökande ställs i reserv...

    Jag beklagar att du känner att du inte fick den hjälpen som du behövde, vid ansökan till gymnasiet.
    Många ggr löser det sig i alla fall...

    Du växer och förändras, får nya vänner, nya intressen och kan ändra din åsikt om "allt" inkl. gymnasieval - inom kort...

    Du kanske kan invänta antagningsbesked och se var du blir antagen.
    Du kan också söka om nästa år... till åk1, på nytt.

    Till och med det året du fyller 19 år - kan du söka om på nytt, till åk1... så det finns flera chanser.

    När man är 16 år, händer det mycket... man får nya vänner, nya intressen... och kan ändra sig mycket ang. "allt", inkl. gymnasieval.

    Vänligen

    L.

    Liselotte