Lea
    Hej,

    Jag har 19.57 meritvärde just nu, men undrar hur jag kan höja mina betyg för att kunna komma in på juristprogrammet? Jag vet att man kan antingen skriva HP eller läsa upp sina betyg, men t.ex i hur många ämne behöver jag få A genom prövning om jag vill höja mina betyg?

    1 Svar

    Liselotte SYV på GymnasieGuiden

    Hej Lea,

    om du höjer ditt betyg från B till A i en 100 poängs-kurs /som de flesta kurser är/ - får du höjning med + 0.1...

    och om du höjer från C till A i en 100 poängs-kurs - får du höjning med + 0.2.

    En annan fråga är om du redan nu har max i merit/poäng - som är 2.5.

    Om du inte har max i "merit" vinner du rätt mycket på att läsa kurser som ger meritpoäng.

    Ta dina betyg till SYV på komvux i din hemkommun och diskutera hur du kan höja dina betyg.

    Vänliga sommarhälsningar

    L.

    Liselotte