Moa
    Hej!
    Jag tog studenten 2016 och vill till hösten 2018 kunna börja studera.
    Mitt meritvärde är inte speciellt högt, det ligger på 14.53 och då jag vill läsa juristprogrammet behöver jag göra en markant höjning, till minst 20.5 som det ser ut nu.
    Min fråga är, är det möjligt för mig att göra det? Hur många kurser hade jag då behövt läsa in, ungefär? Eller är högskoleprovet lite av min enda chans?
    Jag har aldrig skrivit HP, och det känns en aning oroande att jag bara skulle ha två chanser på mig och behöver skriva minst 1.3 (som det ser ut nu)

    Tack!

    2 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej Moa ! Känner du till utvidgad juridisk intr.?

    du kommer in om du har grundläggande behörighet och det har Du om du har examen från ett högskoleförberedande gymnasieprogram .

    ang.betyg så räcker inte alla a-betyg i alla gymnasiala kurser, för då får man 20.0 och du behöver högre meritvärde.

    Du behöver även lite merit t.ex betyg i matte 3  och det måste vara -a nivå på det betyget också. Du behöver höja alla kurser från gymnasiet till A.

    • : Jag vill gå juristprogrammet i Umeå, så har inte kikat på några andra alternativ! Eftersom att en sån höjning av betygen känns ganska ouppnåelig, antar jag att högskoleprovet är min enda chans?
    • Mikael : I så fall -ja. Om du inte kan höja dina betyg så mycket, då bör du satsa på högskoleprovet ...
    Mikael SYV på FrågaSYV

    Medan du nästa år gör högskoleprovet, kanske du kan samtidigt påbörja en annan utb., kanske yrket Paralegal>>> kan vara ngt för dig?

    om man läser mer, har man större chans att få högre resultat på högskoleprovet ...

    Utb till paralegal finns inom yrkeshögskola och den i Karlstad är på distans-se Utb till paralegal på yhguiden.se>>