Daniel
    Jag vill gärna bli psykolog men jag har inte mattematik färdigheterna för högskoleprovet eller betygen från gymnasiet för att komma in. Hur kan jag bli psykolog på annat sett? kurser?

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Daniel,
    i Sverige är Psykolog ett av de "legitimationsyrken" vilket betyder att man får inte kalla sig för psykolog eller jobba som psykolog om man ej har legitimation.
    Legitimation kan man endast erhålla om man i grunden har examen från psykologprogrammet. Det går inte få examen om man inte blir inskriven på just psykologprogrammet (i alla fall så ser reglerna ut i Sverige idag).
    Just psykolog kan man alltså inte bli om man inte kommer in på psykologprogrammet.
    Om du kan tänka dig utbilda dig till Psykologisk coach eller via socionomprogrammet vidareutbilda dig till psykoterapeut (eller i alla fall ha en chans till det) - får du gärna kika på de alternativen. Det går också ta kandidatexamen som Beteendevetare med huvudämne Psykologi i sin examen, men man blir inte just en Psykolog den vägen.
    Ännu ett alternativ som kanske kan bli av intresse för dig kanske är att utbilda dig till gymnasielärare som inom sin behörighet har även möjlighet att undervisa i ämnet Psykologi.
    Vänligen
    ANNA