Despina
    Hej! Jag går i gymnasiet första åren går naturprogrammet. Jag vill bli läkare och vill studera på KI, men jag har dröm att studera på Harvard. Jag undrar hur kan man komma in på läkarprogrammen på Harvard. Vad måste jag ha för behörigheter och hur det går till?

    1 Svar

    Liselotte SYV på GymnasieGuiden

    Hej Despina,

    när man har planer på att läsa på eftergymnasial nivå utomlands, rekommenderar vi i första hand att läsa IB-programmet på gymnasiet >>.

    För övrigt, så har inte vi på Fråga SYV, tyvärr!!! - möjlighet att ge konkreta och detaljerade svar om att söka studier eller jobb utomlands. Vi har inte några experter på utlandsstudier, vilket jag beklagar, men det är lika bra att svara ärligt, att detta ligger utanför vår kompetens.
    Vi kan ge länkar till några hemsidor som vi anser vara pålitliga, där du själv sedan kan söka information och svar på dina frågor.

    SYV på IB-programmen brukar vara bättre insatta i eftergymnasiala studier utomlands och kan troligtvis ge mer info och bättre svar.
    Men det är också bra träning i "reseach" om du söker info på egen hand, försöker ha kritist förhållningssätt, sortera bort det som verkar vara "falsk info" - det är bra erfarenhet att ta med sig vidare, oavsett vad man studerar eller var man ska jobba.

    Tips:
    om du har möjlighet att göra resa - t.ex ta en språkkurs under sommarlovet så nära Harvard som möjligt och göra reseach på plats - se med egna ögon och prata med dem som idag läser på Harvard, är det ett stort steg "framåt" i så fall. Och, oavsett om du till slut kommer att läsa på Harvard eller inte, så kommer du att träna engelska och skaffar dig mer erfarenhet.

    Liselotte

    Länkar till sidor som vi bedömer som pålitliga & relevanta i samband med din fråga:

    info/studera-utomlands >>

    info/spraktest-foer-studier-utomlands >>

    www.harvard.edu

    https://sv.wikipedia.org/wiki/Harvard_University

    www.studera.nu/studera-utomlands